لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای تطبیق برنامه‌های آگاهی‌دهی پولیو در ساحات دورافتادهٔ ولایت بلخ


تطبیق واکسین خوراکی پولیو توسط واکسیناتور در ولایت بلخ
تطبیق واکسین خوراکی پولیو توسط واکسیناتور در ولایت بلخ

شماری از زنان در ولایت بلخ می‌گویند که باید فعالیت‌های آگاهی دهنده در مورد ویروس پولیو به مناطق دور افتاده این ولایت گسترش پیدا کند تا همه کودکان واکسین شوند.

این زنان خواهان اجرای برنامه‌های آگاهی‌دهی فلج اطفال در روستا‌ها و مناطق دوردست هستند تا سطح آگاهی مردم افزایش یابد و مردم به ویژه مادران نیز در این روند همکاری بیشتر کنند.

به گفتۀ آنها، اگرچه در سال‌های اخیر مبارزه خوبی با شیوع ویروس فلج اطفال (پولیو) در مناطق شمالی کشور صورت گرفته و آگاهی مردم نسبت به قبل افزایش یافته است، اما نیاز است تا به همه خانواده‌ها اطلاع رسانی شود.

آنها با اشاره به اینکه پولیو یک بیماری ساری است از خانواده ها درخواست کردند که واکسین پولیو را برای تمام فرزندان خود تطبیق کنند.

فهیمه حسینی، باشندۀ ولایت بلخ می‌گوید که سطح آگاهی مردم در مناطق دور افتادۀ بلخ در مورد بیماری پولیو پایین است و نیاز جدی برای تطبیق برنامه‌های آگاهی عامه وجود دارد.

او به صدای امریکا گفت: "حالا که فواید واکسیناسیون را می‌دانیم، هر بار که واکسین پولیو به قریه ما می‌آید، اطفال را واکسین می‌کنیم و هیچ طفل در خانه ما بدون واکسین نمی‌ماند. به گفتۀ وی، خانواده ها باید در مبارزه با مرض پولیو جدی باشند، زیرا در حال حاضر اکثر زنان روستاها از فواید واکسین پولیو بی خبر هستند."

پونم ابراهیمی، یکی دیگر از باشندگان ولایت بلخ نیز از پایین بودن سطح معلومات در مورد فلج اطفال در میان زنان ابراز نگرانی کرد و گفت: "در بعضی از قریه‌ها، زنان کم و بیش در مورد پولیو معلومات دارند، اما در روستاها و ولسوالی‌های دور افتاده، زنان هنوز فکر می‌کنند که ضرر واکسین پولیو بیشتر از فواید آن است. بنابراین باید برنامه ای در نظر گرفته شود تا زنان اطلاعات کاملی در مورد واکسین پولیو کسب کنند."

فروزان که از اهالی روستای ولایت بلخ است نیز بر افزایش سطح آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: "ما می‌توانیم با انتشار بروشورها، اعلامیه ها و تبلیغات رسانه ای و همکاری امامان مساجد، داکتران و کلینیک‌ها آگاهی زنان را افزایش دهیم. به گفتۀ وی، نیاز است تا بارها به مردم گفته شود که از کودکان پنج ساله خود در برابر ویروس فلج اطفال محافظت کنند."

در عین حال، خیر محمد خیرخواه، سخنگوی ریاست صحت عامۀ بلخ حکومت طالبان اعلام کرد که برای حل این مشکل تیم های سیار تشکیل داده اند تا به مناطق دوردست رفته و در مورد خطر بیماری‌‌‌های مختلف اطلاعات بدهند.

او به صدای امریکا گفت: "برای بلند بردن سطح آگاهی مردم، تیم‌های سیار تشکیل داده ایم تا به ساحات دور افتاده رفته و به مردم اطلاعات بدهند. مردم باید از فرزندان خود به ویژه در برابر ویروس فلج اطفال محافظت کنند."

فلج اطفال یک بیماری ویروسی و به شدت ساری است که به ویژه در کودکان زیر پنج سال می‌تواند به ناتوانی دایمی جسمی و حتی مرگ منجر شود.

به گفتۀ کارشناسان صحی، این ویروس جان بسیاری از کودکان افغان را به خطر انداخته است و باید از گسترش آن جلوگیری کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG