لینک های دسترسی

Breaking News

ویروس پولیو در افغانستان و پاکستان در حال محو شدن است - کارشناسان


تلاش‌های جهانی برای ریشه‌کن کردن ویروس پولیو در پاکستان و افغانستان موثر بوده و توانسته این بیماری را در چند ساحۀ محدود این دوکشور منزوی کند.

کارشناسان هفته گذشته طی یک جلسه توجیهی مجازی به مناسبت یک دهه از اعلام "هند عاری از فلج اطفال" از پیشرفت‌های صورت گرفته در مقابله با این بیماری "مستعد شیوع" استقبال کردند. هند در ماه مارچ سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که این کشور عاری از ویروس پولیو شده است.

آنندا باندیوپادیای، معاون فناوری، تحقیقات و تحلیل پولیو در بنیاد بل و ملیندا گیتس گفت: "ما پاکستان و افغانستان را داریم [جایی که فلج اطفال] هنوز به شکل انفرادی وجود دارد، اما این ویروس در ساحات بسیار محدود چند ولسوالی در این دو کشور منزوی شده است."

او گفت: "ویروس در این مناطق نفس‌های آخری خود را می‌کشد."

پاکستان در سال جاری دو مورد ویروس وحشی پولیو را ثبت کرده، در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۳ به شش مورد می‌رسید.

مقامات افغانستان در سال جاری هیچ مورد بیماری فلج اطفال را گزارش نداده اند، اما سال گذشته شش مورد این بیماری در افغانستان ثبت شده بود.

کارشناسان تلاش‌های مستمر برای واکسیناسیون کودکان را یگانه راه محو این ویروس می‌دانند. ویروس وحشی پولیو اطفال خوردسال را مصاب کرده و سبب فلج و در موارد خاص سبب مرگ آنها می‌شود.

حمید جعفری، مدیر محو پولیو برای منطقه مدیترانه شرقی در سازمان جهانی صحت در این مراسم گفت که تا سال ۲۰۲۰، حدود ۱۳ نوع ویروس وحشی فلج اطفال در این دو کشور همسایه گسترش یافته بود. اما به گفتهٔ او اکنون تنها دو نوع آن زنده مانده که در پاکستان "در یک جغرافیای بسیار کوچک" در بخش های جنوبی ایالت مرزی خیبر پشتونخوا و در شرق افغانستان به صورت انفرادی باقی مانده اند.

به گفتهٔ جعفری کتله‌های بزرگ ویروس پولیو در هر دو کشور از بین رفته و تنها انتقال ویروس در ساحات دشوارگذر که دسترسی واکسیناتوران به آنجا مشکل است، باقی مانده است.

جعفری همچنین گفت که "تندروی و تردد گسترده جمعیت" در سراسر مرز افغانستان و پاکستان و پیگیری این جمعیت‌ها، از جمله "چالش‌های آخری" است.

او افزود: "نوع جنیتیکی ویروس که به نظر می رسد در حال از بین رفتن است، در قلب منطقه تندروان در پاکستان است."

جعفری گفت که در هند چالش‌های تندروان را که پاکستان در حال حاضر دارد و افغانستان پیش از تسلط طالبان داشت، وجود نداشت که در ریشه‌کن کردن ویروس کمک کرد.

آنندا باندیوپادیای گفت که موفقیت در برابر ویروس فلج اطفال در هر دو کشور این امید را افزایش می‌دهد که ویروس در آنجا در آستانه انقراض است.

جعفری گفت که درس های آموخته شده از هند در نایجریا عملی شد و در ماه جون ۲۰۲۰ این کشور عاری از فلج اطفال اعلام شد و اکنون این درس‌ها در افغانستان و پاکستان عملی خواهد شد.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد ناشی از ویروس پولیو از سال ۱۹۸۸ تاکنون بیش از ۹۹ در صد – از ۳۵۰ هزار واقعه در ۱۲۵ کشور جهان به دو کشور – کاهش یافته است.

جی وینگر، مدیر برنامه فلج اطفال در بنیاد بل و ملینداگیتس، گفت که هرچند افغانستان و پاکستان موارد انگشت شماری را گزارش کرده اند، تلاش های جهانی علیه ویروس باید ادامه یابد.

وینگر گفت: "با رسیدن به آخر [برنامه فلج اطفال]، پایان دادن به آن بسیار مهم است. ما معمولاً می گوییم اگر فلج اطفال در هر جایی وجود داشته باشد، برای همه جا یک تهدید است."

به گفتۀ متخصصان، پولیو یک بیماری ویروسی است که درمان ندارد و تنها توسط تطبیق واکسین، از ابتلا به آن جلوگیری می‌شود. این متخصصان با تاکید بر واکسین‌کردن کودکان زیر سن پنج سال هشدار می‌دهند که اگر کودکان به این بیماری مبتلا شوند، برای همیشه فلج می‌شوند یا جان می‌دهند.

افغانستان و پاکستان دو کشورجهان اند که هنوز هم بیماری پولیو از کودکان در این کشورها قربانی می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG