لینک های دسترسی

Breaking News

پژوهش: بیش از ۲۰ درصد خانوار‌های جاپان تا سال ۲۰۵۰ سالمند و به تنهایی زندگی خواهند کرد


بر اساس یک مطالعه جدید که روز جمعه ۱۲ اپریل (۲۴ حمل) منتشر شد، پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، از هر پنج خانوار جاپانی، یکی آن سالمند و به تنهایی زندگی خواهد کرد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که جاپان با آزمون‌های مراقبت موثر از جمعیت سالخورده خود دست و پنجه نرم می کند.

بر اساس گزارش و پیش بینی انستیتیوت ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی که در هر پنج سال یک بار منتشر می‌ شود،‌ تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۱۰.۸ میلیون سالمند در جاپان به تنهایی زندگی خواهند کرد؛ این رقم ۲۰.۶ درصد خانوار‌ها را در جاپان تشکیل می‌دهد.

این نشان دهنده افزایش قابل ملاحظه سالمندان نسبت به پیش بینی سال ۲۰۲۰ است. بر اساس پیش بینی سال ۲۰۲۰، تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۷.۳۷ میلیون سالمند که ۱۳.۲ درصد کل خانوارها را تشکیل می دهند، به تنهایی زندگی خواهند کرد.

نتایج این پژوهش و بیش بینی در حالی منتشر شده است که جوانان جاپان ازدواج شان را به تاخیر می‌اندازند؛ نمی‌خواهند صاحب فرزند شوند و تا حدی محدودیت‌های مالی موجب چنین وضعیت شده است.

جاپان به صورت پیوسته با بحران جمعیتی شدیدی دست و پنجه نرم کرده است، زیرا رشد جمعیت سالمندان این کشور منجر به افزایش هزینه‌های صحی، رفاه اجتماعی و کاهش نیروی بشری برای حمایت مالی از آنها می شود.

به گفته انستیتیوت ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی، در حال حاضر با آنکه سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند، بسیاری آنان فرزندان یا خواهر و برادرهایی دارند که می توانند از آنها مراقبت کنند.

اما نتایج پژوهش این انستیتیوت هشدار داده که پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ سال آینده، درصد خانواده‌های مجرد مسن بدون فرزند - خواه متاهل، بیوه یا جدا شده - افزایش یابد. اما بر عکس،‌ انتظار می‌رود تعداد خواهر و برادرهایی که برای مواظبت از آنان در دسترس باشد، کاهش خواهد یافت.

بر اساس آمار حکومت جاپان که روز جمعه منتشر شد، جمعیت آن کشور به صورت کل در سال ۲۰۲۳ میلادی ۵۹۵ هزار کاهش یافت و حالا نفوس این کشور به ۱۲۴ میلیون نفر کاهش یافته است. جمعیت جاپان برای ۱۳ سال پیهم دارای روند کاهش جمعیت بوده است.

با وجود کاهش جمعیت شهروندان جاپان،‌ سرازیر شدن خارجی‌ها در این کشور، کاهش نفوس آن کشور را جبران کرده است.

حکومت جاپان تلاش کرده است روند پیری جمعیت خود کاهش بدهد، اما موفقیت قابل توجهی در این عرصه نداشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG