لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان را آغاز می‌کند


تخمین زده می‌شود که در مرحلۀ نخست اخراج مهاجران افغان از پاکستان بیش از نیم میلیون مهاجر افغان به افغانستان برگشتند یا جبراً اخراج شدند
تخمین زده می‌شود که در مرحلۀ نخست اخراج مهاجران افغان از پاکستان بیش از نیم میلیون مهاجر افغان به افغانستان برگشتند یا جبراً اخراج شدند

حکومت پاکستان به پولیس این کشور دستور داده است مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان را از آن کشور آغاز کرده و در مورد افغان‌های که کارت اقامت موقت دارند، معلومات جمع آوری کند.

روزنامه‌ دان پاکستان بر اساس اسنادی که در دسترس این رسانه قرار گرفته، نگاشته است که به مقام‌های ایالتی و پولیس دستور داده شده است تا اطلاعات را در مورد محل زندگی افغان‌های دارندۀ کارت اقامت موقت (ای‌سی‌سی) به سرعت تهیه کنند.

تا اکنون تاریخ مشخصی برای آغاز مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان اعلام نشده است، اما روزنامۀ دان از قول یک مقام پاکستانی نگاشته است که ممکن این روند در اوایل یا اواسط تابستان، پس از منظوری حکومت فدرال پاکستان، آغاز شود.

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، حدود ۲.۱۸ میلیون مهاجر افغان دارای مدرک در پاکستان زیست دارند که از این جمله ۱.۳ میلیون نفر کارت راجستریشن (پی‌او‌آر) داشته و بیش از ۸۸۰ هزار نفر دیگر نیز کارت اقامت موقت (ای‌سی‌سی) دارند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به گفتۀ مقام‌های پاکستانی، حدود ۶۰۰هزار تا ۸۰۰هزار شهروند دیگر افغانستان در پاکستان مسکن گزین شده اند که پاسپورت و ویزهٔ اقامت شماری از آنان منقضی شده و در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

حکومت پاکستان در نومبر ۲۰۲۳ مرحلۀ نخست اخراج اجباری حدود ۱.۷ میلیون مهاجر افغان فاقد مدرک اقامت را از آن کشور آغاز کرد که تخمین زده می‌شود از آن زمان تا اکنون بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از آن کشور به افغانستان برگشته اند.

یک مقام پاکستانی به روزنامۀ دان گفته است که قرار است حکومت پاکستان در مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان نیز به آنان یک ماه فرصت بدهد تا داوطلبانه به افغانستان برگردند.

این در حالی است که در این اواخر، روابط میان حکومت طالبان در افغانستان و پاکستان به خاطر افزایش حملات و رویدادهای امنیتی در پاکستان به شدت پرتنش شده است.

تنش میان دو کشور همسایه، هفتهٔ‌ گذشته پس از آن اوج گرفت که افراد مسلح در یک حملهٔ‌ خونین در ساحهٔ میرعلی وزیرستان شمالی دو افسر بلندپایه و پنج سرباز اردوی پاکستان را کشتند.

یک روز پس از آن، طیاره‌های پاکستانی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حملات هوایی انجام دادند. مقامات پاکستانی گفتند که در این حملات مخفیگاه‌های دهشت افگنان را هدف قرار دادند،‌ اما طالبان افغان و تحریک طالبان پاکستانی این اظهارات را رد کردند. طالبان افغان گفتند که در این حملات، زنان و کودکان کشته شدند.

پس از آن، طالبان افغان در ساحهٔ پاره چنار بر نیروهای اردوی پاکستان حملاتی را انجام دادند که بر اساس گزارش‌ها تلفاتی را نیز در پی داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG