لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: طالبان خبرنگاران زندانی را آزاد و تعلیق فعالیت دو تلویزیون‌ را لغو کنند


سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) خواهان آزادی سه خبرنگار زندانی از بند طالبان و لغو تعلیق فعالیت‌های نشراتی دو تلویزیون خصوصی در افغانستان شده است.

این سازمان امروز پنجشنبه ۲۵ اپریل (ششم ثور) با نشر اعلامیه‌ای این اقدام طالبان را بحرانی خوانده و گفته که چنین رویکرد این گروه، بیانگر تازه‌ترین تشدید سرکوب آزادی رسانه‌ها است.

در اعلامیه آمده است: "اسماعیل سادات از رادیو ناز، وحیدالله معصوم از رادیو اقرا و احسان‌الله تسل از رادیو صدای مردم صبح روز ۲۲ اپریل برای بازجویی از سوی ریاست امر به معروف ولایت خوست احضار شدند و از آن زمان تا کنون در مقر پولیس این ولایت نگهداری می‌شوند."

گزارشگران بدون مرز گفته است که علاوه بر پخش موسیقی، آنها متهم اند که به شنوندگان زن اجازه می‌دهند تا در جریان برنامه‌های زنده تماس بگیرند و صحبت کنند.

قوماندان امنیه طالبان در خوست، تماس‌های تیلفونی زنان را در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به تاریخ ۲۴ فبروری برای جلوگیری آنچه "فساد اخلاقی" تلقی می‌کند، ممنوع کرد.

این سازمان گفته است که قبل از این رویداد، استخبارات طالبان به تاریخ ششم اپریل، حبیب‌الرحمان تاثیر، خبرنگار رادیو آزادی را بازداشت کرد و او را به مدت ۱۱ روز در توقیف نگهداشت که در نهایت به تاریخ ۱۷ اپریل به زندان ولایتی منتقل شد و در انتظار محاکمه به سر می‌برد.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: "مقامات [طالبان) خبرنگاران – به ویژه گزارشگرانی را که برای رسانه‌های خارجی کار می‌کنند و متهم به تحقیر حکومت طالبان هستند – فوراً هدف قرار می‌دهند و آنان را در معرض بازداشت خودسرانه و هر نوع محدودیت قرار می‌دهند."

حکومت طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ نشرات چندین رسانه خارجی به شمول رادیو آزادی و صدای امریکا را در افغانستان ممنوع کرد و در اوایل سال ۲۰۲۳ وبسایت‌های این رسانه‌ها را نیز بست.

همچنان طالبان در ۱۶ اپریل فعالیت دو شبکه تلویزیونی خصوصی نور و بریا را متوقف کردند. ذبیح‌الله سادات، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای حکومت طالبان، به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که پس از بررسی کارکرد تلویزیون‌های نور و بریا در این کمیسیون، فیصله شد که کار هر دو رسانه به دلیل "تخلف از اصول رسانه‌ای" و "منافع ملی افغانستان" تعلیق شود.

او گفته است تا زمانی که محکمه به پرونده این دو تلویزیون رسیدگی می‌کند، هر دو رسانه بسته خواهد ماند.

در اعلامیه مرکز خبرنگاران افغانستان از سادات نقل شده است که نشر موسیقی و عدم پوشیدن ماسک توسط کارمندان زن در هنگام کار، اتهاماتی اند که علیه تلویزیون خصوصی نور مطرح شده است.

همچنان به گفتۀ سادات، تلویزیون بریا نیز با نشر سخنان اخیر گلبدین حکمتیار در مورد "روابط حکومت طالبان با امریکا" از قانون تخطی کرده است.

اما سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که طالبان شبکه‌های خبری تلویزیونی خصوصی را سانسور می‌کنند و هدف آن حذف هرگونه گزارشی است که از سوی حکومت این گروه کنترول نمی‌شود.

در اعلامیه این سازمان آمده است: "گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی فوری چهار خبرنگار رادیویی بازداشت شده است و از مقامات [طالبان] می‌خواهد که تعلیق شبکه‌های تلویزیونی نور و بریا را لغو کنند."

آمار سازمان گزاشگران بدون مرز نشان می‌دهد که حداقل ۲۵ خبرنگار در سال ۲۰۲۳ در افغانستان بازداشت شدند که در فهرست جهانی آزادی مطبوعات این سازمان در سال ۲۰۲۳ در بین ۱۸۰ کشور در ردۀ ۱۵۲ قرار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG