لینک های دسترسی

Breaking News

اشتراک کنندگان گفتگوهای تورنتو: از فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان نگرانیم


نشست تورنتو درمورد افغانستان
نشست تورنتو درمورد افغانستان

زنان، خبرنگاران، فعالان و شماری از نهاد های تحقیق کننده کانادایی در گفتگوهای تورنتو وضعیت زیر حاکمیت طالبان در افغانستان را به بررسی گرفتند.

اشتراک کنندگان این نشست نتایج به دست آمده را با سیاست مداران کانادایی و نهادهای بین المللی دخیل در مسایل افغانستان شریک می‌کنند.

اشتراک کنندگان این نشست گفتند که نگرانی اصلی آنان آغاز دوبارهٔ فعالیت‌های گروه‌های دهشت افگن در افغانستان است.

یافته های شبکه جهانی مبارزه با افراط گرایی کانادا نشان می دهد که هراس افگنی در افغانستان جهان را تهدید می‌کند.

خالد رامزی، رییس اجرایی شبکه جهانی مبارزه با افراط گرایی مستقر در کانادا، در نخستین دور نشست تورنتو درمورد افغانستان گفت که داعش در افغانستان در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی برای آن کشور، منطقه و جهان است.

او افزود:"گزارش های اخیر ما در افغانستان حاکی از این است که گروه های افراط گرایی خصوصاً داعش در سراسر افغانستان فعالیت می‌کند و تهدید جدی برای افغانستان منطقه و جهان محسوب می شود."

نگرانی از فعالیت های گروه داعش در افغانستان در این نشست در حالی ابراز شد که حکومت طالبان همواره تاکید کرده است که داعش درافغانستان جای پا ندارد و آنان به هیچ کس اجازه نمی دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

لطف الله نجفی زاده، از اشتراک کنندگان این نشست و نماینده جامعه مدنی در نشست اخیر دوحه به رهبری سازمان ملل متحد، گفت که آمادگی ها برای دور بعدی نشست ها برای افغانستان در ماه های آینده گرفته خواهد شد تا طالبان به میز گفتگو ها برگردند.

اما او افزود که این روند "زمانگیر و ناامید کننده" به نظر می رسد.

نجفی‌زاده به صدای امریکا گفت: "پروسه بسیار بطی و بسیار کند و زمانگیر به نظر می رسید. به نظر من یک شروع خوب است که افغانستان یک مسیر پیدا کند و تلاش شود که این مسیر به سوی یک موفقیت کشانیده شود."

در همین حال انستیوت مک دونالد لوریر کانادا از ادامه گفتگوها و گزارش آن به سیاستمداران کانادایی خبرداد.

جانتن برکشایرمیلر، عضو این انستیتوت گفت که این گفتگوها سیاستمداران کانادایی را کمک می‌کند فشار های جدی را بر حکومت طالبان وارد کنند تا آنان دروازه های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کرده و به حقوق اساسی شهروندان افغانستان احترام کنند.

میلر افزود:" این گفتگو ها را نه تنها در تورنتو بلکه در اتاوا نیز انجام خواهیم داد تا این مسله سرانجام به سیاستمداران کانادایی برسد تا یک پیشنهاد نتیجه بخش و ملموسی در رابطه به اینکه چگونه آن‌ها می‌توانند سیاست شان را توسعه دهند، داشته باشیم."

در این نشست از دولت کانادا و کشور های دیگر دنیا خواسته شد تا برای رسیدن به یک نظام قانونمند در افغانستان، طالبان را وادار کنند به زنان اجازه کار و تحصیل را بدهند و از سوی دیگر از سازمان های امداد رسان خواسته شد در چنین شرایط سختی در کنار مردم افغانستان بمانند.

گروه

XS
SM
MD
LG