لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: غزه 'خطرناک‌ترین مکان جهان' برای کودکان است


شماری از کودکان فلسطینی در شفاخانهٔ دیرالبلاح نوار غزه که در حملات اسراییل زخمی شده اند
شماری از کودکان فلسطینی در شفاخانهٔ دیرالبلاح نوار غزه که در حملات اسراییل زخمی شده اند

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) روز سه‌شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) گفت که نوار غزه ''بدترین مکان جهان برای کودکان'' است.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف این اظهارات را در حالی بیان کرد که حملات هوایی اسراییل بر نوار غزه سبب کشته و زخمی شدن هزاران کودک شده و در عین حال، هزاران نفر دیگر از بیماری‌های عفونی، کمبود آب، غذا و ادویه در شفاخانه‌ها و پناهگاه‌های بیش از حد مزدحم غیر بهداشتی رنج می‌برند.

الدر که اخیراََ پس از یک ماموریت دو هفته‌ای از غزه برگشته، روز سه‌شنبه در شهر ژنیو با اشاره به وضعیت کودکان در نوار غزه به خبرنگاران گفت از اینکه ''صاحبان قدرت شانه بالا انداخته'' و بر یک میلیون کودک ''کابوس بشری'' را تحمیل کرده اند، بی نهایت خشمگین است.

بر اساس آمار وزارت صحت غزه، از آغاز حملات تهاجمی اسراییل بر نوار غزه تا حالا ۱۹ هزار ۴۰۰ نفر کشته شده اند که نزدیک به ۷۰ درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ نفر را کشتند و تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند، حملاتی که موجب شد تا اسراییل حملات انتقامجویانه را بر نوار غزه آغاز کند.

الدر گفت شفاخانهٔ الناصر که در منطقهٔ خان یونس در جنوب غزه موقعیت دارد، در ۴۸ ساعت گذشته، دو بار آماج حملات قرار گرفت. او افزود که این شفاخانه نه تنها شماری زیادی از کودکان را که به شدت زخمی شده اند، زیر تداوی قرار می‌دهد، بلکه صد‌ها زن و کودک به خاطر مصوونیت در این شفاخانه پناه برده اند.

الدر سوالی را مطرح کرد که ''پس این کودکان و خانواده‌های شان کجا بروند؟‌ آنان در شفاخانه مصوون نیستند. آنان در پناهگاه‌ها در امن نیستند. و به یقین که آنان در مناطق نام نهاد امن، مصوون نیستند."

او ''مناطق امن''را به‌ عنوان قطعات کوچکی از زمین‌های متروکه، فاقد آب، امکانات، سرپناه توام با هوای سرد و باردگی و مهم‌تر از همه ''بدون خدمات بهداشتی'' توصیف کرد.

الدر گفت در حال حاضر، به طور اوسط برای هر ۷۰۰ نفر و خانواده یک تشناب وجود دارد و ده‌ها هزار نفر در داخل سطل‌ها و یا فضای باز دفع مدفوع می‌کنند. او گفت: ''این مناطق به اصطلاح امن بدون آب، بهداشت و پناهگاه، به مناطق بیماری‌ها مبدل می‌شوند."

الدر هشدار داد که افزایش سو تغذیه و اسهالات، کمبود آب، غذا و بهداشت ناکافی ممکن سبب شود تا کودکان بیشتر از بیماری‌ها جان ببازند تا بمباران.

او اضافه کرد که والدین بیش از این شفاخانه‌ها را منحیث گزینه‌ای برای تداوی کودکان زخمی شان تلقی نمی‌کنند، زیرا شفاخانه‌ها به صورت مکرر آماج حملات هوایی قرار می‌گیرند.

در همین حال، سازمان جهانی صحت گزارش داده است که از جمله ۳۶ شفاخانه در نوار غزه، فقط هشت شفاخانه ''به مشکل فعالیت'' می‌کنند. دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که الشفا، بزرگترین شفاخانه در شمال غزه، روز دوشنبه بار دیگر آماج حملات قرار گرفت.


اوچا همچنین گزارش داد که این شفاخانه که در آن افراد بی‌جا شده پناه گرفته اند، ناوقت صبح دوشنبه بار دیگر آماج حمله قرار گرفت که در نتیجهٔ آن ۲۶ فلسطینی کشته و شماری هم زخمی شدند.

سازمان جهانی صحت وضعیت در شفاخانه‌های غزه را که هنوز هم فعالیت دارند، ''وحشتناک'' توصیف کرده است. مارگارت هریس، سخنگوی این سازمان گفت که همکارانش که همه داکتران استند و تجربهٔ کار در حالات اضطراری را دارند، گفته اند که آنان هیچگاهی چنین وضعیت را ندیده اند و نمی‌دانند وضعیت ''وحشتناکی'' را که دیده اند، چگونه در قالب کلمات توصیف کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG