لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا نماینده‌‌ٔ ویژه برای سودان معرفی کرد


 تام پریلو، نماینده پیشین کانگرس امریکا که به حیث نماینده ویژه ایالات متحده برای سودان انتصاب شده است
تام پریلو، نماینده پیشین کانگرس امریکا که به حیث نماینده ویژه ایالات متحده برای سودان انتصاب شده است

ایالات متحده روز دوشنبه ۲۶ فبروری‌(هفتم حوت)‌ نماینده‌ ویژه را برای سودان معرفی کرد تا جنرالان نظامی آن کشور را ترغیب کند که پس از ۱۰ ماه جنگ، سلاح شان را به زمین بگذارند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تام پریلو، نماینده پیشین در کانگرس امریکا، قرار است پالیسی ایالات متحده در مورد سودان را هماهنگ کند.

بلینکن در این اعلامیه همچنین گفته است که پریلو تلاش خواهد کرد تا خصومت‌ها در سودان پایان یابد و کمک‌های بشردوستانه بدون موانع به مردم آن کشور رسانده شود، مردمی که به گفتهٔ وزیر خارجه امریکا، برای آرمان‌های خود در راستای آزادی، صلح و عدالت تلاش می‌کنند.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل سال ۲۰۲۳ آغاز شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از آغاز جنگ میان نظامیان سودان تا حالا، هزاران نفر کشته شده اند و ۱.۶ میلیون جمعیت آن از کشور شان فرار کرده اند. علاوه بر آن، ۲۵ میلیون نفر که بیش از نیم نفوس آن کشور را تشکیل می‌دهند، به کمک‌های بین المللی وابسته اند.

ایالات متحده و عربستان سعودی سلسله‌ای از گفتگوها میان جناح متخاصم در سودان را رهبری کرده اند، اما دست آورد این دو کشور برای توقف جنگ، اندک بوده است.

قانونگذاران ایالات متحده از ماه‌ها به اینسو اصرار داشته اند تا تقرر نماینده‌ای ویژه برای سودان در اولویت قرار داده شود. انتصاب تام پریلوهمچنین برای پر کردن خلای جان گادفری، سفیر ایالات متحده در خرطوم که معیاد ماموریت‌اش در آن کشور به پایان رسیده است،‌ کمک خواهد کرد.

گادفری پس از ۲۵ سال نخستین سفیر ایالات متحده در خرطوم مقرر شد. تقرر گادفری نشانه‌ای از امید برای سودان پس از عمر البشیر، دیکتاتور پیشین آن کشور، پنداشته می‌شد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG