لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به اوکراین میزایل‌های بالستیک دوربرد فراهم کرد 


وزارت دفاع ایالات متحده به صدای امریکا گفت که واشنگتن به اوکراین میزایل‌های‌های بالستیک دوربرد نوع (ATACMS) را فراهم کرده است.

برد این میزایل‌ها تا ۳۰۰ کیلومتر است، تقریباً دو برابر میزایل‌هایی که اکنون نیروهای اوکراینی در اختیار داشتند.

چارلی دییتز، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده افزود که این میزایل‌ها منحیث بخشی از بستهٔ کمک‌های نظامی ۳۰۰ میلیون دالری است که در اواسط ماه مارچ برای اوکراین در نظر گرفته شده بود.

اما او تایید نکرد که در بستهٔ کمکی اخیر به اوکراین میزایل‌های بیشتری فرستاده شده است یا نه.

دو مقام دیگری امریکایی نیز به صدای امریکا تایید کردند که نیروهای اوکراین شب سه شنبه این نوع میزایل‌‌ها را پرتاب کرده اند.

شماری از رسانه‌ها گزارش داده اند که نیروهای اوکراینی هفتهٔ گذشته با استفاده از این نوع میزایل‌ها برای بار نخست اهداف روسی را در جزیرهٔ کریمیه هدف قرار دادند. روسیه جزیرهٔ کریمیه را به گونهٔ غیرقانونی با خاک خود ملحق کرده است.

این مقامات امریکایی گفتند که ایالات متحده در اوایل سال جاری نوع جدیدی از این میزایل‌ها را در ذخایر خود اضافه کرد و پس از آن توانست نوع کهنه‌تر این میزایل‌ها را به اوکراین بفرستد.

یک مقام دیگر دولتی امریکا گفت: "در آن وقت، بر اساس تقاضای اوکراین ما نخواستیم اعلام کنیم که به اوکراین این قابلیت جدید را فراهم کرده ایم تا امنیت عملیاتی اوکراین را محفوظ نگهداریم."

یک مقام ارشد ریاست جمهوری امریکا گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده پس از آن به انجام این اقدام دستور داد که روسیه میزایل‌های بالسیتک کوریای شمالی را خریداری کرده و از آن استفاده کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG