لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: اسراییل 'حق و مکلفیت' دفاع از خود را دارد


از راست به چپ،‌ اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در اسراییل
از راست به چپ،‌ اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در اسراییل

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز جمعه سوم نومبر (۱۲ عقرب) بار دیگر تاکید کرد که اسراییل با ادامهٔ حملات هوایی و زمینی ''حق و مکلفیت'' دارد تا از خود دفاع کند.

بلینکن هنگام دیدار با اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل،‌ در تل ابیب به خبرنگاران گفت: ''اسراییل نه تنها این حق را دارد، بلکه مکلف است از خود دفاع کند... تا اطیمنان حاصل شود که دیگر هفتم اکتوبر تکرار نخواهد شد.''

حملات هوایی،‌ توپخانه‌ای و حالا زمینی اسراییل پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل آغاز شد که به گفتهٔ مقامات تل ابیب، ۱۴۰۰ نفر طی آن کشته شدند. علاوه بر آن،‌ به گفتهٔ اسراییل، حماس ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفته است.

در همین حال، وزارت صحت غزه که در کنترول حماس قرار داد، گفته است که از آغاز حملات اسراییل تا حالا بیش از ۹۲۰۰ نفر که شامل بیش از ۳۶۰۰ کودک می‌شود، کشته شده اند.

لحظاتی پس از آنکه بلینکن وارد اسراییل شد، این دپلومات ارشد ایالات متحده، به طور جداگانه با اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، و بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور،‌ ملاقات کرد.

بلینکن که از زمان آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در دومین سفر خود به شرق میانه سفر کرده،‌ ازاسراییل خواست تا از غیرنظامیانی که در جنگ گیر مانده اند، محافظت کند و به کسانی که نیاز مبرم دارند، کمک‌های اساسی ارایه شود.

بلینکن قبل از ورود به اسراییل اعلام کرد که قصد دارد از اسراییل بخواهد تا به منظور به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان "گام‌های واقعی" را بردارد.

این دپلومات ارشد ایالات متحد قبل از سفرش به اسراییل در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "ما در مورد گام‌های مشخصی صحبت خواهیم کرد که می تواند و باید برای به حداقل رساندن آسیب به مردان، زنان و کودکان در غزه برداشته شود." او افزود که این چیزیست که ایالات متحده به آن متعهد است.

بلیکن افزود: ''زمانیکه کودکان فلسطینی‌-بچه‌‌ها و دختران- را می‌بینیم که از زیر آوار ساختما‌ن‌های ویران شده بیرون کشیده می‌شوند،‌ به همان اندازه از لحاظ عاطفی متاثر می‌شوم که یک کودک در اسراییل یا جای دیگر [با سرنوشت مشابه] مواجه می‌شود.'' او افزود که ایالات متحده مکلفیت دارد تا به این مشکل پاسخ بدهد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تعهد کرده است تا هرگونه کمک نظامی را برای اسراییل در جنگ غزه فراهم کند، اما در یک تغییر محسوس، بایدن همچنین به نسبت درد و رنج فلسطینی‌ها ابراز همدردی کرده است، درد و رنجی که موجب خشم در کشور‌های مختلف جهان شده است.

بایدن هفتهٔ گذشته گفت که از آتش‌بس در غزه حمایت نمی‌کند، اما روز پنجشنبه در جریان یک کمپاین گفت که ''فکر می‌کنم که نیاز به یک توقف [جنگ] داریم."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، سپس جزییات توقف را توضیح داد.

کربی به خبرنگاران گفت:‌ ''توقف بشردوستانه...موقت، محلی و متمرکز است. متمرکز به هدف یا اهداف مشخص کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند."

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، هشدار داده که هیچ آتش‌بس موقت در کار نیست، مگر اینکه حماس تمام ۲۴۱ گروگان اسراییلی و خارجی را آزاد کند.

گروه

XS
SM
MD
LG