لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای بریتانیایی ممکن ارسال کمک‌ها به غزه از طریق بندر آبی را مدیریت کنند – گزارش


کشتی نیروی بحری سلطنتی بریتانیا که در ساخت بندر در غزه همکاری می‌کند.
کشتی نیروی بحری سلطنتی بریتانیا که در ساخت بندر در غزه همکاری می‌کند.

سربازان بریتانیایی ممکن وظیفهٔ ارسال کمک‌ها به غزه را از بندر آبی که اردوی امریکا در حال ساخت آن است، بر عهده بگیرند.

خبر گزاری اسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری بی‌بی‌سی روز شنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) گزارش داد که دولت بریتانیا در حال بررسی استقرار نیروهایش برای انتقال موترهای باربری است که کمک‌ها را از این بندر در امتداد یک گذرگاه شناور به سمت ساحل حمل کنند.

اما مقامات دولت بریتانیا از اظهار نظر در مورد این گزارش به اسوشیتدپرس خودداری کردند.

بی‌بی‌سی به نقل از منابع دولتی ناشناس گزارش داده که هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده و این پیشنهاد هنوز به دست ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا نرسیده است.

مقامات امریکایی به تاریخ هفتم مارچ (۱۷ حوت) گفتند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ به اردوی این کشور دستور داده است تا برای رسانیدن کمک‌های بشری در غزه یک بندر موقت بسازند. به گفتهٔ مقامات امریکایی، این بندر روزانه به اندازهٔ صدها موتر باربری کمک‌های بشری را طی مراحل خواهد کرد.

این گزارش پس از آن نشر شد که یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۵ اپریل گفت که هیچ "نیروی نظامی امریکایی" در این بندر حضور نخواهد داشت و کشور دیگری پرسونل لازم را برای انتقال لاری‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به ساحل فراهم می‌کند.

این مقام که نخواست نامش در گزارش ذکر شود از ارایه جزییات که کدام کشور این وظیفه را به عهده خواهد گرفت، خودداری کرد.

بریتانیا در حال حاضر حمایت لوژستیکی برای ساخت بندر را در اختیار ایالات متحده قرار داده است، از جمله یک کشتی نیروی بحری شاهی که صدها سرباز امریکایی برای ساخت این بندر در آن مستقر خواهند شد.

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که علاوه بر حمایت لوژستیکی، نیروهای نظامی بریتانیا برای چند هفته در فرماندهی مرکزی ایالات متحده در فلوریدا و همچنین قبرس که کمک‌ها قبل از ارسال به غزه در آنجا بررسی می‌شوند، مستقر شده‌ اند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت: "ایجاد مسیرهای بیشتری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم غزه بسیار ضروری است و بریتانیا همچنان در هماهنگی با ایالات متحده و متحدان و شرکای بین‌المللی‌ خود به گرفتن نقش رهبری در این زمینه ادامه خواهد داد."

کار ساخت این بندر در حالی در حال اتمام است که اسراییل با انتقادات گسترده بین‌المللی به خاطرروند کند کمک‌ها به غزه، جایی که سازمان ملل می‌گوید حداقل یک چهارم جمعیت آن در آستانه قحطی قرار دارند، مواجه است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کردند. مقام‌های اسراییلی گفته اند که جنگجویان این گروه در جریان کم و بیش ۱۱۷۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که از این میان ده‌ها تن آنان در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نومبر از بند رها شدند و ۱۲۹ نفر آنان هنوز در بند حماس اند. به گفتۀ مقام‌های اسراییلی۳۴ گروگان در جریان شش ماه گذشته جان باخته و یا کشته شده اند.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه عملیات تهاجمی را بر ضد گروه حماس در نوار غزه آغاز کرد. به گفته وزارت صحت غزه، در این حملات تهاجمی تا حالا بیش از ۳۴ هزار نفر کشته شده اند که اکثر شان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG