لینک های دسترسی

Breaking News

رییس ناسا از حضور نظامی چین در فضا هشدار داد


رییس ادارهٔ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) روز چهارشنبه ۱۷ اپریل (۲۹ حمل) هشدار داد که چین در حال تقویت قابلیت‌های فضایی خود است و از برنامه غیرنظامی خود برای پنهان کردن اهداف نظامی خود استفاده می‌کند.

بل نلسن، رییس ناسا که در مورد بودجه سال ۲۰۲۵ این اداره در برابر کمیتهٔ تخصیص بودجهٔ مجلس نمایندگان کانگرس امریکا صحبت می‌کرد، گفت: "چین به ویژه در ۱۰ سال گذشته گام‌های غیر معمولی برداشته است، اما آنها بسیار بسیار محرم هستند."

نلسن افزود: "ما معتقدیم که بسیاری از برنامه‌های فضایی به اصطلاح غیرنظامی آنها برنامه‌های نظامی اند. و من فکر می کنم، در واقع، ما در یک رقابت هستیم."

او گفت که امیدوار است بیجینگ "به خود بیاید و بفهمد که فضای غیرنظامی برای استفاده های صلح آمیز است"، اما افزود: "ما چیزی را که چین نشان بدهد، ندیده ایم."

ایالات متحده و چین، هر دو ماموریت‌های فرستادن مجدد انسان به ماه را دارند. قرار بود ایالات متحده در سال جاری فضانوردان را به ماه بفرستد، اما این برنامه به تعویق افتاده است.

این دومین بار است که دو ماموریت ناسا، پرتاب سفینه برای گردش به دور مهتاب و بازگشت فضانوردان به ماه، به تاخیر میفتد.

قرار بود ادارهٔ ملی تحقیقات فضایی ایالات متحده در اواخر امسال، چهار فضانورد را برای گردش به دور ماه بفرستد، ماموریتی که آرتیمیس۲ نامگذاری شده است.

ماموریت بعدی که آرتیمس۳ نام دارد، قرار بود در سال آینده، پس از بیش از نیم قرن، پای بشر را دوباره به ماه باز کند. ناسا می گوید که این هر دو ماموریت به دلایل حفاظتی، به وقت انجام نخواهد شد.

اما نلس روز چهارشنبه ابراز نگرانی کرد که اگر بیجینگ ابتدا وارد ماه شود، می تواند بگوید: "خوب، اینجا قلمرو ماست، شما بیرون بروید."

اما در حال حاضر چین می گوید که امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ انسان را به ماه بفرستد.

نلسن گفت که مطمئن است ایالات متحده "تفوق جهانی" خود را در اکتشافات فضایی از دست نخواهد داد.

او افزود: "اما شما باید واقع بین باشید. چین واقعاً پول زیادی را صرف آن (برنامهٔ فضایی) کرده است و آنها امکانات زیادی در بودجه خود برای رشد دارند."

گروه

XS
SM
MD
LG