لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن بر تسریع انتقال امداد بشری به غزه و پرهیز از عملیات اسراییل بر رفح تاکید کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز چهارشنبه اول می (۱۲ ثور) با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، دیدار کرده و بر ارسال کمک‌های بیشتر بشری به مردم غزه تاکید کرد.

بلینکن در هفتمین سفرش به منطقه پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس، همچنان حماس را ترغیب کرده است که با طرح پیشنهادی برای آتش‌بس و رهایی تمام گروگان‌ها توافق کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که بلینکن در جریان ملاقات با نتنیاهو در بیت‌المقدس که دو و نیم ساعت طول کشید، پیشرفت‌ها را در زمینۀ کمک‌رسانی به مردم غزه برشمرد و بر اهمیت تسریع و حفظ این پیشرفت‌ها تاکید کرد.

ایالات متحده بزرگترین حامی دپلوماتیک و فراهم کنندۀ تسلیحات به اسراییل است. اما یک ماه پیش، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده هشدار داد که اگر اسراییل در زمینۀ حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و تامین امنیت امدادرسانان کوتاهی کند، رویکرد واشنگتن نسبت به آن کشور تغییر خواهد کرد.

میلر گفت که بلینکن همچنان بیان داشت که گروه حماس "سد راه رسیدن به توافق آتش‌بس" است. پیش از این بلینکن گفته بود که حماس پیشنهاد "فوق‌العاده سخاوتمندانۀ" آتش‌بس را که میانجی‌گران مصری پیشکش کرده اند، باید بپذیرد.

با اینحال، سمیع ابو ظهری، یک مقام ارشد حماس به خبرگزاری رویترز گفته است که این گروه طرح پیشنهادی آتش‌بس را غور می‌کند. او اسراییل را سد واقعی فراروی رسیدن به توافق آتش‌بس خوانده و نیز گفته است که بیانات بلینکن "در تناقض با واقعیت" قرار دارد.

بلینکن در حالی به منطقه سفر کرده است که انتظار می‌رود نظامیان اسراییلی عملیات نظامی را بر شهر جنوبی رفح در غزه آغاز کند، جاییکه بیش از یک میلیون فلسطینی فراری از جنگ در آنجا پناه برده اند.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که بلینکن در دیدار با نتنیاهو، مخالفت واشنگتن را با انجام عملیات نظامی اسراییل بر رفع ابراز داشت. صدر اعظم اسراییل پس از اعلام آمادگی برای عملیات نظامی بر رفح، با مخالفت و فشار فزاینده هم در داخل و هم در خارج روبرو شده است.

بنیامین نتنیاهو، یک روز پیش از دیدار با بلینکن گفت که صرف نظر از اینکه توافق آتش‌بس با گروه حماس صورت می‌گیرد یا نه، عملیات نظامیان اسراییلی بر شهر رفح صورت خواهد گرفت.

پس از حملات حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن ۱۱۷۰ نفر و گروگان‌گیری حدود ۲۵۰ نفر دیگر شد، اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات تهاجمی گسترده را بر نوار غزه آغاز کرد، حملاتی که به گفته وزارت صحت غزه، تا کنون بیش از ۳۴۵۶۰ کشته برجا گذاشته است و بیشتر قربانیان زنان و کودکان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG