لینک های دسترسی

Breaking News

جان بس برای بحث در مورد امنیت افغانستان به دوحه و اسلام‌آباد سفر می‌کند


جان بس قبل از اگست ۲۰۲۱، به عنوان سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان نیز کار می‌کرد
جان بس قبل از اگست ۲۰۲۱، به عنوان سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان نیز کار می‌کرد

وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که جان بس، سرپرست معاونت سیاسی این وزارت، در سفرش به منطقه، علاوه بر گفتگو درباره مسایل مربوط به روابط دوجانبه، با مقامات قطر و پاکستان در مورد امنیت افغانستان و منطقه نیز صحبت خواهد کرد.

این وزارت روز جمعه ۲۶ اپریل (هفتم ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت که جان بس از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ اپریل به قطر و پاکستان سفر می‌کند.

جان بس نیز با نشر پیامی در رسانه اجتماعی ایکس گفته است: "به سوی دوحه و اسلام آباد روان استم تا در مورد روابط دوجانبه و منافع مشترک امنیتی منطقه‌ای خود با مقامات قطری و پاکستانی گفتگو کنم".

بر اساس خبرنامه وزارت خارجه ایالات متحده، جان بس علاوه بر دیدار با مقامات ارشد قطر در دوحه، پایتخت این کشور، با نمایندگان ماموریت‌های دپلوماتیک شماری دیگر از کشورها، درباره حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفتگو خواهد کرد.

در این خبرنامه همچنان آمده است که جان بس در سفر خود به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، با مقامات عالی‌رتبه پاکستان در مورد روابط ایالات متحده و پاکستان و همچنین یک سلسله مسایل منطقه‌ای و دوجانبه گفتگو می‌کند.

جان بس قبل از اگست ۲۰۲۱، به عنوان سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان نیز کار می‌کرد.

این دومین سفر دپلومات‌های ارشد ایالات متحده به پاکستان است. قبل از سفر جان بس به اسلام‌آباد، ریچارد ورما، معاون مدیریت و منابع وزارت امور خارجه ایالات متحده، نیز در هفته دوم جنوری سال روان میلادی از پاکستان بازدید کرد.

ریچارد ورما علاوه بر دیدار با مقامات پاکستانی، با سازمان‌های بین‌المللی و شرکای هم‌سو نیز دیدار کرده و بر تعهد امریکا جهت حمایت از آن شمار افغان‌هایی که برای ایالات متحده یا به نمایندگی از این کشور در افغانستان کار کرده اند، تاکید کرده بود.

ایالات متحده در آن زمان گفته بود که معاون وزیر امور خارجه این کشور در مورد منافع متقابل در حفاظت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر و تسهیل اسکان مجدد برای افغان‌های واجد شرایط بحث کرده است.

پیشتر از آن، در ماه دسمبر ۲۰۲۳ نیز هیات بلندپایه امریکایی به رهبری جولیتا والز نویس، در جریان سفرش به پاکستان، با مقامات آن کشور و نمایندگان سازمان‌های غیرحکومتی بین‌المللی در مورد تلاش‌های مشترک در زمینه ایمنی و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر و تسریع موثر روند اسکان مهاجرین افغان‌ها در ایالات متحده گفتگو کرده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG