لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: کشورهایی که از روابط با ما دوری می‌کنند، پالیسی‌ شان مشکل دارد


حکومت طالبان، سفر هیات‌های چند کشور منطقه به افغانستان را نتیجۀ دپلوماسی موثر این گروه دانسته و گفته است کشورهایی که در حال حاضر از روابط با افغانستان دوری می‌کنند، پالیسی شان مشکل دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیوی ملی تحت کنترول این گروه گفته است که رفت‌وآمد هیات‌هایی خارجی در رده‌های مختلف به افغانستان، سفر هیات‌هایی از جانب طالبان به خارج و رغبت کشورها به افغانستان کنونی، نشان‌دهندۀ اثرگذاری دپلوماسی حکومت طالبان و درک اهمیت افغانستان است.

مجاهد گفته است: "کشورها هم این را درک کرده اند که تعامل با افغانستان یگانه راهی است که مفید و ممد تمام می‌شود، این نمایندگی از این می‌کند که دپلوماسی امارت اسلامی [حکومت طالبان] در ذات خود کدام مشکلی ندارد، ولی بعضی از کشورها که هنوز خود را دور می‌گیرند، مشکل در پالیسی‌های آنها است".

او تاکید کرد که حکومت طالبان خواهان روابط نیک دپلوماتیک با همۀ کشورها است، از همین‌رو کشورهای که با افغانستان کنونی تعامل کرده اند، تعاملات به خوبی صورت گرفته و تعهدات نیز عملی شده است.

سخنگوی حکومت طالبان از کشورهایی که تا اکنون با این گروه تعامل ندارند، خواست که وارد تعامل مثبت شوند، ورنه – بدون آن کشورها – نیز افغانستان و مردم آن پیشرفت خواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هفتۀ گذشته هیات‌هایی بلندپایه از روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، سازمان همکاری‌های اسلامی، ایران و مالیزیا به افغانستان سفر کردند.

این هیات‌ها در بخش‌های امنیت، مبارزه با تروریزم، گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجارتی با مقامات طالبان گفتگو کردند.

حکومت طالبان که در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان حاکم شد، با گذشت دو و نیم سال به دلیل رویکردهای سختگیرانه و نیز ساختار حکومت آن گروه، هیچ کشوری تا کنون حکومت این گروه را به رسمیت نشاخته است.

ملل متحد گفته است که مبدل نشدن افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان، تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان و احترام به حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان و دختران افغان، خواست‌های اساسی جامعۀ جهانی از طالبان است.

اگرچه حکومت طالبان رسمیت بین‌المللی را به دست نیاورده، اما اخیراً امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که در حال حاضر ۳۸ سفارت و نمایندگی حکومت این گروه در کشورهای مختلف فعال اند.

با این حال، علاوه بر چین، روسیه، ترکیه، هند و اتحادیه اروپا، سفارت‌های بسیاری از کشورها در کابل فعال است و حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به چین، روسیه، ایران، ترکیه و تعدادی از کشورهای همسایه و منطقه فرستاده است که در سفارت‌ها و دفاتر سیاسی افغانستان ماموریت انجام می‌دهند.

علاوه بر این، تعامل جامعه جهانی با حکومت این گروه جهت رسیدگی به بحران بشری در افغانستان ادامه داشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG