لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: برای اشتراک در سومین نشست دوحه، گفتگوها با ملل متحد جریان دارد


سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت که برای حضور نمایندگان این گروه در سومین نشست ملل متحد در دوحه، گفتگوها با این سازمان جریان دارد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت ناوقت سه شنبه ۲۳ اپریل (چهارم ثور) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که امیرخان متقی و ضمیر کابلوف در این دیدار، در مورد نشست دوحه گفتگو کردند.

تکل به نقل از متقی گفت: "حکومت افغانستان مشغول گفتگو با ملل متحد است و پس از و‌ضاحت کافی در مورد آجندا و ترکیب نشست دوحه، موقف خویش را ابراز خواهد کرد".

به گفتۀ معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، ضمیر کابلوف گفته است که در هرگونه نشستی در مورد افغانستان، باید توافق حکومت طالبان حاصل شود.

کابلوف گفته است: "در نشست آیندهٔ دوحه نیز مهم است تا ملل متحد توافق افغانستان [حکومت طالبان] را داشته باشد و...این سلسله بدون توافق حکومت افغانستان [حکومت طالبان] هیچ نتیجه‌ای نمی‌تواند داشته باشد".

همچنان کابلوف تاکید کرده است که کشورها در عوض "میکانیزم‌های چندجانبه تماس" با پیش‌گرفتن "میکانیزم‌های دوجانبه" روابط خود را با حکومت طالبان حفظ کنند.

تا اکنون تاریخ سومین مشورتی دربارۀ افغانستان به میزبانی ملل متحد در قطر مشخص نشده است. اما نخستین نشست در اوایل می ۲۰۲۳ و دومین آن در ماه فبروری سال روان برگزار شد.

در اولین نشست ملل متحد در دوحه، از طالبان دعوت نشد، اما در نشست دوم که با حضور شماری از نمایندگان جامعه مدنی و زنان افغانستان برگزار شد، ملل متحد از حکومت طالبان دعوت کرد، اما این گروه حاضر به اشتراک نشد.

وزارت خارجه طالبان در آن زمان گفته بود که هیات این گروه تنها در صورتی که به عنوان نمایندهٔ رسمی افغانستان پذیرفته شوند، در این نشست اشتراک خواهد کرد. ملل متحد این خواست طالبان را رد کرد.

هدف از نشست دوم سازمان ملل متحد بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی به شیوه‌ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته، از جمله از طریق در نظر گرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد افغانستان بود.

روابط با روسیه

احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان گفت که امیرخان متقی و کابلوف، علاوه بر نشست دوحه، در این دیدار دربارۀ مسایل دوجانبه سیاسی، اقتصادی و مسایل منطقه‌ای افغانستان و روسیه نیز بحث و گفتگو کردند.

به گفتۀ تکل، متقی روابط افغانستان با روسیه را مهم خوانده و از موضع روسیه در قبال حکومت طالبان در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرده است.

همچنان او و بر تقویت بیشتر روابط سیاسی و تجاری میان کابل و مسکو تاکید کرده است.

تکل گفت: "متقی گفت که روابط افغانستان با کشورهای منطقه رو به گسترش است و افغانستان اکنون در نزدیک به همه کشورهای منطقه سفارت‌های فعال دارد".

ضمیر کابلوف نیز بر هماهنگی روسیه و حکومت طالبان تاکید کرده و ابراز امیدواری کرده است که امیرخان متقی در جریان سال روان میلادی به روسیه سفر کند.

در همین حال، دفتر عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ضمیر کابلوف، در دیدار با عبدالکبیر گفته است که روسیه خواستار سپردن کرسی افغانستان در ملل متحد به نمایندۀ حکومت طالبان است.

همچنان در این دیدار، عبدالکبیر اظهار امیدواری کرده است که عضویت رسمی فارمت مسکو به افغانستان داده شود.

حکومت طالبان در حالی گسترش روابط با مسکو را مهم خوانده که کرملین بر حذف نام گروه طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی غور می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG