لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده نگران اعتراضات اخیر در ترکیه است


در کمتر از یک هفته، یک اعتراض مسالمت آمیز در استانبول ، پس از سرکوب خشن معترضان ، به مظاهرات گسترده ای ضد دولتی در سراسر ترکیه مبدل شد. رجب طیب اردوغان صدراعظم ترکیه اقلیت سکولار را مقصرخواند اما تحلیلگران می گویند سایر ترک ها نیز ممکن از حکومت استبدادی خود خسته شده باشند.

اعتراضات در ترکیه حتی پس از عذر خواهی روز سه شنبه از سوی یک مقام ارشد دولتی بخاطر سرکوب شدید پولیس ادامه یافت، که منجر به کشته شدن دو تن و مجروح شدن صدها تن از معترضان گردید.

کارگران بخش عامه برنامه های را برای برگزاری یک اعتصاب دو روزه در اعتراض به رهبری آقای اردوغان اعلام کرده اند.

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده طی کنفرانس مطبوعاتی ابراز داشت:
"ما درعین حالی که از تلاشهای رئیس جمهور عبدالله گل و دیگران برای آرام کردن اوضاع استقبال میکنیم ، در مورد استفاده بیش از حد از قدرت پولیس در موارد متعدد نگران استیم و در عین حال تلاش ها و درخواست برای تحقیقات کامل در این مورد را تایید می کنیم."
واشنگتن گفته است که از کشور متحد خود ترکیه انتظار دارد به حقوق شهروندان خود احترام گذاشته و به آنها آزادی بیان و تجمع دهد. مظاهره کنندگان ترک حمایت پاریس را به روز سه شنبه به دست آوردند. اوزان کچیلی یکتن از اعتراض کنندگان در پاریس ابراز ناامیدی کرده گفت : ترکیه، در حال فاصله گرفتن از دموکراسی است.
"ما نیز در اینجا جمع شده ایم تا از طریق رسانه ها نشان دهیم که در نهایت ما همه به همدیگر در اروپا در مورد دست یافتن ترکیه به پیشرفتهای اقتصادی ، صادق نبوده ایم . در واقع ، ترکیه از دموکراسی فاصله دارد و یا درحال دور شدن از آن است."
تحلیلگران، از جمله سنان سییدی ، رئیس موسسه مطالعات ترکیه در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، می گویند بسیاری از مردم ترکیه هراس دارند که اجندای کار قانونگذاری جدید باعث ضعیف ساختن طرز زندگی آنها خواهد شد.
سییدی می گوید حکومت ترکیه حمایت خود را بیشتر از دست خواهد داد مگر اینکه بتواند د مردم را متقاعد سازد که صدای آنها شنیده خواهد شد.
نظریات تحلیلگران درمورد اعتراضات ضد دولتی در ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:22 0:00
XS
SM
MD
LG