لینک های دسترسی

Breaking News

آسترالیا خواستار به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین شد


پینی وانگ، وزیر خارجهٔ آسترالیا
پینی وانگ، وزیر خارجهٔ آسترالیا

حکومت آسترالیا روز سه شنبه نهم اپریل (۲۱ حمل) خواستار به رسمیت شناخته شدن ایجاد دولت برای فلسطینی‌ها شد.

پینی وانگ، وزیر خارجهٔ آسترالیا، گفت که به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین روند رو به زوال صلح را در شرق میانه دو باره آغاز و نیروهای افراطی را در منطقه تضعیف می‌کند.

وانگ گفت: "به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین – دولتی که بتواند در کنار یک اسراییل مصوون وجود داشته باشد – نه تنها به مردم فلسطین فرصتی را برای تحقق آرمان‌های شان مهیا می‌کند، بلکه نیرو برای صلح را تقویت و تندروان را تضیف می‌کند. اینکار حماس، ایران و گروه‌های نیابتی مخرب ایران را در منطقه تضعیف می‌کند."

از چند دهه به اینسو، رسمیت یافتن فلسطین به عنوان یک دولت مستقل از سوی شمار زیاد کشورها به عنوان راه حل منازعه میان اسراییل و فلسطینیان پنداشته می‌شود.

ایالات متحده، آسترالیا و اکثر کشورهای غرب اروپا گفته اند که همه مایل اند روزی دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسند، اما تاکید کرده اند که این کار زمانی تحقق خواهد یافت که مسایل مورد مناقشه مانند سرنوشت بیت‌المقدس و نوار مرزی بین فلسطین و اسراییل مشخص شود.

جنگ اخیر میان حماس و اسراییل که خونین‌ترین جنگ میان دو طرف خوانده شده است، چشم انداز رسیدن به توافق صلح میان اسراییل و فلسطین را کمرنگ ساخته است.

وانگ گفت: "ناکامی طرف‌های دخیل [برای رسیدن به صلح] در چند دههٔ گذشته و نیز امتناع حکومت نتنیاهو [صدر اعظم اسراییل] از پرداختن به موضوع ایجاد دولت فلسطینی، موجب خستگی گسترده شده است."

پیش از این بریتانیا، ایرلند، مالتا، سلوانیا و اسپانیا حمایت شان را از طرح ایجاد دولت فلسطینی و به رسمیت شناخته شدن آن ابراز کرده بودند.

سویدن که میزبان جمعیت بزرگ فلسطینی‌تبار است، در سال ۲۰۱۴ به عنوان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا دولت فلسطینی را به رسمیت شناخت. بلغاریا، قبرس، جمهوری چک، هنگری، پولند و رومانیا نیز دولت فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG