لینک های دسترسی

Breaking News

رییس صلیب سرخ: جنگ غزه 'ناکامی اخلاقی' جهان است


سربازان اسراییلی در جریان عملیات نظامی در نوار غزه
سربازان اسراییلی در جریان عملیات نظامی در نوار غزه

ماریانا شپولیاریچ، رییس کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ، جنگ غزه را "ناکامی اخلاقی" جامعهٔ بین‌المللی خوانده و اسراییل و حماس را ترغیب کرد تا برای توقف جنگ به توافق برسند.

شپولیاریچ روز سه شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) پس از پایان سفرش به غزه و اسراییل، در صحبت با خبرنگاران در ژنیو گفت: "جامعهٔ بین‌المللی تا اکنون نتوانسته است به مشقتی با این سطح بلند پایان ببخشد و این بر نسل‌ها اثر خواهد گذاشت."

رییس کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به آتش‌بس هفت روزه میان اسراییل و حماس، دو طرف را ترغیب کرد تا به مذاکرات ادامه داده و به توافق برسند.

در جریان آتش‌بس هفت روزه در پایان ماه نومبر که با میانجی‌گری قطر میان اسراییل و حماس نافذ شد، حدود ۱۱۰ گروگان از جمع ۲۴۰ گروگانی که در چنگ حماس بودند، رها شدند.

اسراییل نیز بیش از ۲۴۰ زندانی فلسطینی به شمول زنان و کودکان را از زندان‌های آن کشور رها کرد.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر در جریان حمله بر اسراییل ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

در واکنش به این حمله، نظامیان اسراییلی غزه را که حماس بر آن کنترول دارد هدف حملات شدید زمینی و هوایی قرار دادند که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های فلسطینی، تا اکنون حدود ۲۰ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

با آنکه کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ زمینهٔ رهایی گروگان‌ها را از چنگ حماس تسهیل کرد، برخی گروه‌ها در اسراییل این کمیته را به کم‌کاری در زمینهٔ رهایی گروگان‌ها متهم کرده است.

شپولیاریچ ضمن رد این انتقادات گفت که تبادلهٔ گروگان‌ها به این سادگی نیست که مردم تصور می‌کنند. او گفت: "همکاران مان جان، مصوونیت و امنیت شان را در جریان عملیات [تبادله گروگان‌ها] به خطر انداختند."

در حالیکه تلاش‌ها برای رهایی گروگان‌های باقیمانده از چنگ گروه حماس جریان دارد، رییس کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ گفت که این کمیته آماده است تا پس از توافق طرف‌های درگیر، بار دیگر زمینهٔ رهایی گروگان‌ها را تسهیل کند.

گروه

XS
SM
MD
LG