لینک های دسترسی

Breaking News

عضویت فلسطین در ملل متحد؛ اعضای شورای امنیت به اجماع دست نیافتند 


ریاض منصور، نمایندهٔ فلسطین در ملل متحد
ریاض منصور، نمایندهٔ فلسطین در ملل متحد

اعضای شورای امنیت ملل روز پنجشنبه ۱۱ اپریل (۲۳ حمل) در مورد عضویت کامل فلسطینی‌ها، به اجماع دست نیافتند.

ونیسا فریزر، سفیر مالتا در شورای امنیت ملل متحد، گفت که در جریان یک نشست پشت درهای بسته در مورد عضویت کامل فلسطین، اعضای این شورا به توافق کامل دست نیافتند.

او افزود که با آنهم، دو سوم اعضای این شورا طرفداری شان را از عضویت کامل فلسطین ابراز کرده اند. اما نامی از این کشورها نبرد.

کمیته‌ای که در این خصوص کار می‌کند، می‌تواند این روند را تنها در صورت توافق آرا به پیش ببرد و در صورتی که تمامی اعضای شورای امنیت توافق داشته باشند، هر یکی از آنان می‌توانند قطعنامه‌ای را در این خصوص به رای‌گیری پیشنهاد کند.

بر اساس معلومات منابع دپلوماتیک، احتمال دارد رای‌گیری در این خصوص به تاریخ ۱۸ اپریل صورت بگیرد و مسودهٔ قطعنامه توسط الجزایر پیشنهاد خواهد شد.

برای این که فلسطین عضویت کامل شورای امنیت را کسب کند، از میان ۱۵ رای باید نه رای را کسب کند، اما ناظران می‌گویند که ایالات متحده این قطعنامه را ویتو خواهد کرد.

واشنگتن می‌گوید که ملل متحد جایی بحث برای ایجاد کشور فلسطینی نیست و این امر باید در نتیجهٔ مذاکرات میان اسراییل و فلسطینی‌ها تحقق یابد.

بر اساس قوانین ایالات متحده، امریکا ملزم است تا تمویل آنعده دفاتر ملل متحد را قطع کند که برای فلسطینی‌ها عضویت کامل را اعطا می‌کند.

فلسطینی‌ها که از سال ۲۰۱۲ به اینسو در شورای امنیت عضویت ناظر دارند، از سال‌ها به اینسو تلاش کرده اند عضویت کامل این شورا را کسب کنند، موقفی که می‌تواند در کسب رسمیت برای یک کشور مستقل فلسطینی کمک کند.

هر کشوری که خواهان عضویت کامل شورای امنیت ملل متحد باشد، باید نخست از همه منظوری این شورا را کسب کند و سپس حمایت مجمع عمومی ملل متحد را به دست بیاورد.

فلسطینی‌ها در سال ۲۰۱۱ برای عضویت کامل پیشنهاد دادند و در جریان تهاجم نظامی اسراییل بر غزه، یک بار دیگر خواهان احیای آن پیشنهاد شده اند و این امر سبب شد تا شورای امنیت روند مرور رسمی این پیشنهاد را آغاز کند.

ریاض منصور، نمایندهٔ فلسطینی‌ها در ملل متحد در جریان هفتهٔ جاری گفت که "ما فقط جایگاه شایستهٔ خود را در میان جامعه ملت‌ها می‌خواهیم".

گروه

XS
SM
MD
LG