لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: پاکستان نباید در مورد بازگرداندن مهاجران افغان یکجانبه تصمیم بگیرد


موترهای حامل پناهجویان افغان در مرز پاکستان- افغانستان
موترهای حامل پناهجویان افغان در مرز پاکستان- افغانستان

مقامات طالبان روز پنجشنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) از پاکستان خواستند تا در مورد بازگرداندن مهاجران افغان فاقد اسناد قانونی یکجانبه تصمیم نگیرد و آنان نباید مورد "آزار و اذیت" قرار بگیرند.

حکومت قبلی پاکستان در اکتوبر ۲۰۲۳، مرحله اول "طرح بازگرداندن شهروندان خارجی فاقد اسناد قانونی" را اجرایی کرد و برای مهاجران فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

اکنون حکومت جدید پاکستان در نظر دارد که مرحله دوم "طرح بازگرداندن اتباع خارجی فاقد اسناد قانونی" را عملی کند که در این طرح دارندگان کارت اقامت موقت (ACC) و کارت راجستریشن (POR) شامل استند.

به گفتهٔ مقامات پاکستانی تصمیم نهایی در مورد بازگرداندن مهاجرین فاقد اسناد قانونی تاهنوز گرفته نشده است، اما معاون وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان در دیدار با یک دپلومات ارشد پاکستان در کابل

عبدالرحمن راشد، معاون وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان، در صفحه ایکس گفت: "موضوع مهاجرین دوجانبه است و تصمیمات در مورد آنها باید از طریق تفاهم بین دو کشور اتخاذ شود."

به گفتهٔ او "مهاجرین افغان تا زمانی که تفاهم مشترک در مورد صورت نگرفته، نباید آزار و اذیت قرار شوند."

مقامات طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱ از افغان‌ها خواسته اند تا به کشور بازگردند، اما آنها همچنین اقدامات حکومت پاکستان را محکوم کرده و می‌گویند که پناهندگان به دلیل تنش‌ها بین کابل و اسلام‌آباد مجازات می‌شوند.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل از حکومت پاکستان خواسته است که باید از نادیده گرفتن درخواست‌های جهانی مبنی بر توقف اخراج غیرقانونی مهاجران افغان دست بردارد.

عفو بین‌الملل امروز پنجشنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که بی‌توجهی بی‌رحمانه مقامات پاکستان به آزار و اذیت، نقض جدی حقوق بشر و فاجعه انسانی که در صورت اخراج پناهجویان افغان به افغانستان تحت کنترول طالبان در انتظار آنهاست، دل‌خراش است.

جیمز جنیون، کمپاینر حقوق پناهندگان و مهاجران در سازمان عفو بین‌الملل، گفته است: "به جای توجه به درخواست‌های مکرر جامعه بین المللی برای توقف اخراج‌ [مهاجران بدن اسناد قانونی ]، حکومت تازه انتخاب شده پاکستان به طرز ناامیدکننده‌ای اکنون اخراج را به دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ACC) نیز تعمیم داده است".

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که "طرح بازگرداندن شهروندان خارجی فاقد اسناد قانونی" توسط پاکستان، قوانین حقوق بشر بین‌المللی و پناهجویان، به ویژه اصل عدم اخراج را نقض می‌کند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده است که از نومبر سال گذشته که پاکستان روند اخراج مهاجرین غیرقانونی را آغاز کرد، تا ۲۴ فبروری امسال، حدود ۵۲۵هزار مهاجر افغان که بیشترشان فاقد مدارک قانونی بودند، از طریق گذرگاه تورخم و بولدک به کشورشان برگشتند.

گروه

XS
SM
MD
LG