لینک های دسترسی

Breaking News

اخراج مهاجران افغان از پاکستان، زنان و دختران را با خطر مواجه می‌کند – عفو بین‌الملل


عفو بین‌الملل بار دیگر از اخراج مهاجران افغان از پاکستان و نقض احتمالی حقوق زنان و دختران مهاجر ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان ناوقت چهارشنبه ۲۷ مارچ (هشتم حمل) با نشر پیامی در ایکس گفته است که حکومت پاکستان طرح بازگرداندن اتباع خارجی به شمول دارندگان کارت اقامت موقت (ACC) و کارت راجستریشن (POR) را روی دست است.

تا اکنون حکومت پاکستان رسماً این طرح را اعلان نکرده و تاریخ مشخصی برای آغاز مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان اعلام نشده است، اما روزنامۀ دان از قول یک مقام پاکستانی نگاشته است که ممکن این روند در اوایل یا اواسط تابستان، پس از منظوری حکومت فدرال پاکستان، آغاز شود.

عفو بین‌الملل گفته است که تصمیم اخراج دسته جمعی، مهاجران به ویژه زنان و دختران، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، زنان معترض، اقلیت‌های مذهبی، هنرمندان و مقامات حکومتی پیشین را که از ترس طالبان فرار کرده اند، متاثر می‌کند.

این سازمان گفته است: "این گروه‌های آسیب‌پذیر یا در اضطراب اخراج به سر می‌برند یا پس از اخراج در معرض خطر آنی هستند. اخراج مهاجران افغان از پاکستان زنان و دختران را در معرض خطر بی‌نظیری قرار می‌دهد، زیرا بازگشت اجباری، حقوق آنها را برای تحصیل، کار، جابجایی نقض کرده و در برخی موارد آنان را در معرض خطرات آنی خشونت قرار می‌دهد".

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، حدود ۲.۱۸ میلیون مهاجر افغان دارای مدرک در پاکستان زیست دارند که از این جمله ۱.۳ میلیون نفر کارت راجستریشن (پی‌او‌آر) داشته و بیش از ۸۸۰ هزار نفر دیگر نیز کارت اقامت موقت (ای‌سی‌سی) دارند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به گفتۀ مقام‌های پاکستانی، حدود ۶۰۰هزار تا ۸۰۰هزار شهروند دیگر افغانستان در پاکستان مسکن گزین شده اند که پاسپورت و ویزهٔ اقامت شماری از آنان منقضی شده و در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

قبل بر این نیز عفو بین‌الملل با تاکید بر توقف اخراج مهاجران افغان، از حکومت پاکستان خواست که اقدامات مثبتی را برای تضمین امنیت زنان و دختران مهاجر روی دست گیرد.

به گفتۀ عفو بین‌الملل با توجه به اینکه مهاجران افغان در پاکستان از قبل در وضعیت نامطمین بوده اند، چون این کشور فاقد قوانین ملی در مورد حمایت از پناهندگان است، تصمیم حکومت جدید برای ادامه اجرای طرح اخراج اتباع خارجی نیز بسیار نگران کننده است.

این سازمان خطاب به حکومت جدید پاکستان گفته است: "سرکوب و آزار و اذیت مهاجران افغان را فوراً متوقف کنید و تصمیم به اخراج اجباری مهاجران را مطابق با تعهدات حقوقی بین‌المللی پاکستان از جمله اصل عدم بازگرداندن لغو کنید."

عفو بین‌الملل از پاکستان خواسته است که از تمام مهاجران در معرض خطر مطابق با تعهدات پاکستان بر اساس اصل عدم بازگرداندن، حمایت کند و تمام زنان و دختران افغان را که به دلیل آزار و اذیت و خطر قرار دارند، از افغانستان فرار می‌کنند، به خاطر جنسیت شان آنان را تحت کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱ و پروتوکول ۱۹۶۷ به عنوان پناهنده در نظر بگیرید.

این کنوانسیون ملل متحد پناهنده را تعریف می‌کند و حقوق افراد پناهنده و مسوولیت کشورهای عضو نسبت به پناهجویان را مشخص می‌کند. مطابق این کنوانسیون شخص پناهنده کسی است که در کشور خود به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، گرایش جنسی، تعلق به گروه اجتماعی معین و عقاید سیاسی مورد آزار و اذیت جدی قرار گرفته است.

این در حالی است که پاکستان عضو این کنوانسیون و پروتوکول آن نیست، اما سازمان عفو بین‌الملل از این کشور خواسته است تا آن را تصویب کند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که پاکستان از سپتمبر سال گذشته تا فبروری امسال، حدود ۵۲۸هزار مهاجر افغان را بدون توجه به قوانین بین‌المللی حقوق بشر، به ویژه اصل عدم بازگرداندن، اخراج کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG