لینک های دسترسی

Breaking News

محکمهٔ بین المللی عدالت به اسراییل: بدون تاخیر کمک‌های بشری به غزه را تضمین کنید 


محکمهٔ بین المللی عدالت
محکمهٔ بین المللی عدالت

محکمهٔ بین المللی عدالت روز پنجشنبه ۲۸ مارچ (نهم حوت) به اسراییل حکم کرد که بدون تاخیر کمک‌های بشری فوری به غزه را تضمین کند.

این محکمه گفته است که فلسطینی‌ها بیش از این با خطر قحطی مواجه نبوده، بلکه در واقع از قحطی رنج می‌برند.

محکمهٔ بین المللی عدالت گفته است که "اسراییل باید تمام اقدامات لازم و موثر برای تضمین ارایهٔ بدون مانع... خدمات اساسی و کمک های بشردوستانه ضروری فوری" در غزه را انجام دهد که به گفتهٔ قضات این محکمه، شامل مواد غذایی، آب آشامیدنی، برق، نفت، سرپناه، البسه، ضروریات بهداشت، دوا و مراقبت‌های صحی برای فلسطینی‌ها در سراسر غزه می‌شود.

این در حالی است که روابط میان واشنگتن و تل ابیب پس از آنکه ایالات متحده قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد را این بار ویتو نکرد، کشیده شده است.

واشنگتن پنجشنبه گفت که تصمیم امروزی محکمهٔ بین المللی عدالت را مرور می‌کند و به گونهٔ فوری در این خصوص تبصره نمی‌کند.

با آنهم، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفت که در کل، واشنگتن از افزایش‌ کمک‌های بشری به غزه حمایت می‌کند و در گذشته از اسراییل خواسته است تا این روند را تسهیل بخشد.

در همین حال، افریقای جنوبی یک بار دیگر از محکمهٔ بین المللی عدالت خواسته است تا اقدامات اضطراری را برای نجات فلسطینی‌ها در غزه روی دست بگیرد. این کشور گفته است که باشندگان غزه از فرط گرسنگی جان می‌دهند.

اسراییل در واکنش به این اقدام افریقای جنوبی گفته است که این کشور از طرزالعمل‌های محکمه سوی استفاده می‌کند.

فیصله‌های محکمهٔ بین المللی عدالت از لحاظ قانونی الزامی نیست و این محکمه برای تطبیق آن ابزار اندکی در اختیار دارد.

این در حالی است که پس از تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت مبنی بر آتش‌بس فوری در غزه، درگیری‌ها در جاده های غزه هنوز هم جریان دارد.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است که پس از تصویب قطعنامه، هیچ تغییری را در غزه مشاهده نکرده است و وضعیت هنوز هم مانند گذشته است.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز غزه را آماج حملات قرار داده که در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل بیش از ۳۲۵۵۰ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG