لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن در اجلاس گروه جی‌۷ از اروپا خواست تا بر چین فشار وارد کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در اجلاس گروه جی‌۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در اجلاس گروه جی‌۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۸ اپریل (۳۰ حمل) در اجلاس گروه جی‌۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان که در ایتالیا برگزار شده است، از قدرت‌های اروپایی خواست تا فشار بر چین را به دلیلی افزایش بدهند که بیجینگ به گسترش قدرت نظامی روسیه کمک می‌کند.

ایالات متحده به صورت خاص امیدوار است که کشورهای اروپایی بر چین فشار وارد کنند تا کمک نظامی خود به روسیه را کاهش دهد. این تقاضا در حالی صورت گرفته است که به باور واشنگتن، پس از تهاجم نظامی روسیه در اوکراین، نیروهای مسکو در میدان جنگ در حال پیشروی استند.

علاوه بر ایالات متحده،‌ کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، جاپان و ایتالیا عضو گروه جی‌۷ استند.

منابع دپلوماتیک امریکا گفته اند که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پس ورود به جزیره تفریحی کاپری ایتالیا، در یک جلسه کاری که تمرکز آن به تهاجم نظامی روسیه در اوکراین بود، نگرانی خود را در مورد این جنگ بیان کرد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده که نخواست نامش ذکر شود،‌ به خبرنگاران گفت که چین به گونه‌ای توانایی نظامی روسیه را تقویت می‌کند که امنیت ''تمام اروپا را تهدید می‌کند.''

این دپلومات ارشد گفت که چین، روسیه را در ایجاد پایگاه صنعت نظامی کمک می‌کند تا آن کشور قادر شود تولید تجهیزات نظامی و مهمات خود را افزایش دهد، اما مشخص نکرد که تولیدات نظامی مسکو تا چه اندازه افزایش خواهد یافت.

به گفته این مقام، "آگاهی فزاینده‌ای" در مورد آزمون‌های مربوط به حمایت چین از روسیه به وجود آمده و انتظار می رود این هشدار در اعلامیه‌‌ نهایی گروه جی‌۷ بازتاب یابد.

بلینکن روز پنجشنبه پس از ملاقات با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، بر نیاز "فوری" افزایش حمایت از اوکراین تاکید کرد. این اظهارات بلینکن یک روز پس از آن بیان شد که در اثر حملات هوایی روز چهارشنبه روسیه‌، ۱۸ نفر در اوکراین جان باختند.

انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان ایالات متحده روز شنبه به لایحه بسته کمک نظامی رای‌گیری کند. این بسته کمک شامل ۶۱ میلیارد دالر کمک نظامی برای اوکراین است که تصویب آن به دلیل مخالفت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان امریکا ماه‌ها به تاخیر افتاده است.

کولبا با اشاره به کمک‌های ایالات متحده برای کشورش گفت:‌ این [کمک‌های نظامی ایالات متحده ]موضوع زندگی و مرگ است." این دپلومات ارشد اوکراین گفت که با اعضای گروه جی‌۷ کار خواهد کرد تا کمک‌های دفاع هوایی را به دست آورد، کمک‌هایی که به گفته او، از ''اهمیت عمده'' برخوردار است.

واشنگتن خط قرمزی برای چین تعیین کرده است تا آن کشور کمک‌های نظامی را برای جنگ روسیه در اوکراین فراهم نکند، و امریکا تا حالا هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر عبور از این خط ارایه نکرده است.

اما ایالات متحده به طور فزاینده‌ای آنچه را که حمایت پنهان بیجینگ از مسکو عنوان می کند، محکوم کرده است.

فشار ایالات متحده بر چین در حالی مطرح شده است که بلینکن برای بازدید از چین آمادگی می‌گیرد. واشنگتن گفته است که این دپلومات ارشد قرار است در هفته‌های آینده از چین دیدن کند.

پیش از این، اولاف شولتز صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه در جریان سفرش به بیجینگ، از شی جینپینگ، رییس جمهور آن کشور، خواست تا بر مسکو فشار وارد کند تا ''جنگ بی معنی'' را در اوکراین متوقف کند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، و شی جینپینگ، رییس جمهور چین، نیز اخیرا در مورد کمک‌های نظامی بیجینگ برای مسکو صحبت کردند،‌ اما جزییاتی در مورد این صحبت ارایه نشده است.

پیش از این،‌ کرت کمبل، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده به تاریخ نهم اپریل سال روان میلادی هشدار داد که اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، امریکا چین را مسوول خواهد دانست.

کمبل گفت: ''ما به طور مستقیم به چین گفته ایم که اگر این [همکاری با روسیه] ادامه یابد،‌ چنین اقدام روابط ایالات متحده-چین را متاثر خواهد کرد. ما آرام نخواهیم نشست و بگویم که همه چیز خوب است."

کمبل گفت که برای ایالات متحده، حفظ صلح و ثبات در اروپا "از لحاظ تاریخی مهم‌ترین ماموریت" است. او هشدار داد که پیشرفت‌های ارضی روسیه در اوکراین می تواند توازن قدرت را در اروپا به گونۀ "غیر قابل قبول" تغییر دهد.

مقامات ایالات متحده بار‌ها گفته اند که روسیه برای دسترسی به تسلیحات به طور فزاینده‌ای به کوریای شمالی و ایران رو آورده است تا جنگ در اوکراین را شعله‌ور کند. هر دو کشور-ایران و کوریای شمالی- زیر تعزیرات شدید ایالات متحده و متحدین آن قرار دارند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG