لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۵۲ درصد نیازمندان کمک‌های بشری در افغانستان کودکان اند - یونیسف


ملل متحد گفته است که بیش از ۱۲ میلیون کودک افغان نیازمند کمک‌های بشری اند
ملل متحد گفته است که بیش از ۱۲ میلیون کودک افغان نیازمند کمک‌های بشری اند

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) با نشر گزارشی گفته است که ۵۲.۳۲ درصد افراد نیازمند به کمک‌های بشری در افغانستان را کودکان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش یونیسف که ناوقت سه شنبه ۲۶ مارچ (هفتم حمل) نشر شد، مصوونیت غذایی در افغانستان بین نومبر ۲۰۲۳ تا مارچ ۲۰۲۴ بدتر شده است و احتمال دارد که حدود ۱۶ میلیون نفر در این کشور با عدم مصوونیت غذایی مواجه باشند.

به گفتۀ یونیسف، از میان تمام افرادی که با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند، ۳.۶ میلیون نفر در وضعیت اضطراری و حدود ۱۲.۳ میلیون دیگر در حالت بحرانی قرار دارند.

در گزارش آمده است: "در سال ۲۰۲۴، به شمول ۱۲.۴ میلیون کودک ۲۳.۷ میلیون نفر [در افغانستان] به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند."

همچنان این اداره ملل متحد گفته است که افغانستان بسیار مستعد خطرات طبیعی شدید و مکرر مانند سیل، زلزله، برفکوچ، رانش زمین و خشکسالی است. بر بنیاد این گزارش، احتمال دارد که رویدادهای طبیعی شدید و غیرقابل پیش‌بینی، مانند سیل‌های تابستانی، در سال ۲۰۲۴ و پس از آن به دلیل تاثیر تغییرات اقلیمی افزایش یابد و ضربۀ شدید بر زیرساخت‌ها و سکتور زراعت وارد کند.

معلومات صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان نشان می‌دهد که در ماه فبروری بیش از یک میلیون و ۴۱ هزار کودک زیر پنج سال از رهگذر سوتغذیه حاد در ۳۳۰۰ مرکز بهداشتی ثابت و سیار تحت حمایت این اداره در سراسر افغانستان معاینه شدند که در نتیجه بیش از ۴۳ کودک با ضایعات شدید وزن به شمول ۵۷ درصد دختران برای درمان بستری شدند.

گزارش گفته است که در ماه فبروری سال روان میلادی، مراکز بهداشتی تحت حمایت یونیسف برای بیش از شش میلیون نفر در افغانستان خدمات ضروری بهداشتی را ارایه کرده اند.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان گفته است که علاوه بر مسایل دیگر، افغانستان مستعد بیماری‌های همه‌گیر نیز است.

بر اساس گزارش یونیسف موارد مشکوک سرخکان از هفته سوم نومبر سال گذشته به اینسو روند رو به افزایشی را نشان می‌دهد. یونیسف تنها از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا پایان ماه فبروری بیش از هفت‌هزار مورد مشکوک سرخکان و ۲۹ مورد مرگ ناشی از این بیماری را ثبت کرده است.

این اداره ملل متحد گفته است که از میان موارد مشکوک ۸۱ درصد را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.

افزون بر این،‌ یونیسف از ثبت بیش از ۳۲۵هزار مورد بیماری حاد تنفسی در ۳۴ ولایت افغانستان در جریان سال روان میلادی خبر داده است که ۶۳ درصد مبتلایان را کودکان تشکیل می‌دهند. این اداره ملل متحد در این مدت ۷۴۹ مرگ ناشی از بیماری حاد تنفسی را گزارش کرده است که ۸۷ درصد قربانیان این بیماری نیز کودکان زیر پنج سال بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG