لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان برای بار نخست در نشستی پیرامون تاثیر تغییر اقلیم بر افغانستان شرکت کردند


نشست تاثیر تغییر اقلیم بر افغانستان که به میزبانی کمیته ناروی برای افغانستان دایر شده بود
نشست تاثیر تغییر اقلیم بر افغانستان که به میزبانی کمیته ناروی برای افغانستان دایر شده بود

حکومت طالبان، برای اولین بار در نشستی در مورد تاثیر تغییر اقلیم بر افغانستان شرکت کرد که در این نشست سازمان ملل متحد، اعانه دهندگان و دیگر بنیادهای غیر انتفاعی شرکت کرده بودند.

این نشست به میزبانی کمیته ناروی برای افغانستان، برای سه روز در کابل دایر شده بود و روز سه شنبه، ۲۳ اپریل (چهارم ثور)، خاتمه یافت. در این نشست، استادان دانشگاه ها، مقامات از ادارات ملل متحد و اعانه دهندگان حضور داشتند.

تیریا واتردال، رییس کمیتۀ ناروی برای افغانستان به خبرنگاران در کابل گفت که طرف‌های شرکت کننده در این نشست، در مورد نیاز به "اقدام جدی، در داخل و خارج از افغانستان" برای رسیدگی به تغییرات اقلیم، تاکید کردند.

واتردال گفت که تمام وزارت خانه های حکومت طالبان، حمایت کامل خود را از "سازمان های ملی و بین المللی که در راستای مبارزه با تغییر اقلیم و تاثیرات آن بر افغانستان، کار می‌کنند" اعلام کردند.

بعد از چهار دهه جنگ، افغانستان در زمره کشورهای دارای کمترین سطح آمادگی ها برای رویارویی با تاثیرات تغییر اقلیم، قرار دارد که این تاثیرات شامل تحول شدید آب و هوا و برخی فاجعه های طبیعی میگردد.

تغییر اقلیم بر زندگی باشندگان افغانستان که اکثر آنها در سکتور زراعت کار میکنند، تاثیر گذاشته است. در این نشست، محققان گفتند که افغانستان فقط مسوول تولید ۰.۰۶ فیصد گازهای گلخانه‌ای در جهان است، اما از رهگذر آسیب‌پذیری در برابر تغییرات اقلیم، در ردۀ ششم آسیب‌پذیرترین کشورها قرار دارد.

افغانستان، از سال ۱۹۵۰ بدین سو، شاهد افزایش دمای هوا تا یک اعشاریه هشت درجه سانتی گراد بود که یک اعشاریه پنج درجه سانتی گراد بیشتر از حد معمول افزایش دمای هوا میباشد. در اینماه، با ختم زمستانی خشک، افغانستان شاهد باران‌های شدید بود که بر اثر سیلاب های ناشی از آن، بیش از یکصد تن کشته شدند.

زین العابدین عابد، معاون اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان، بیان کرد که "مدیریت تغییرات اقلیم (برای حکومت طالبان) در اولویت قرار دارد".

او گفت که آنها از ملل متحد و اداره های مربوط میخواهند تا "از شعار بپرهیزند و در اینمورد عمل کنند". او خواهان شمولیت افغانستان، در نشست کاپ ۲۹ در ماه نومبر سال جاری در آذربایجان شد. حکومت طالبان به نشست کاپ ۲۸ که سال گذشته در دبی دایر شد، دعوت نشده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG