لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: پاکستان در سه ماه گذشته حدود ۱۰۰۰ افغان را بازداشت کرده است


آرشیف، جریان بازداشت مهاجرین افغان در حومه شهر کراچی توسط پولیس پاکستان
آرشیف، جریان بازداشت مهاجرین افغان در حومه شهر کراچی توسط پولیس پاکستان

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از بازداشت حدود ۱۰۰۰ مهاجر و پناهجوی افغان توسط نیروهای امنیتی پاکستان طی سه ماه اول ۲۰۲۴ میلادی خبر داده است.

بر اساس معلوماتی که این اداره ملل متحد ناوقت جمعه پنجم اپریل (۱۷ حمل)‌ نشر کرد، ۷۴۶ مهاجر فاقد اسناد و دارندگان کارت (ACC) و ۲۰۱ پناهنده و دارندگان کارت (POR) شامل افغان‌های بازداشت‌شده می‌باشند.

به گفتۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، در ماه مارچ، میزان کلی بازداشت و توقیف افغان‌ها در مقایسه با ماه فبروری ۱۲۱ درصد افزایش یافت.

این کمیشنری گفته است: "در مارچ ۲۰۲۴، میزان بازداشت و توقیف برای دارندگان ACC و افغان‌های بدون مدرک تقریباً چهار برابر بیشتر از دارندگان POR و پناهجویان بود".

آمار این اداره ملل متحد نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶ به این طرف مهاجرین و پناهجویان افغان در پاکستان شاهد بازداشت و توقیف از سوی نیروهای امنیتی پاکستان بوده اند.

این اداره بیشترین رقم بازداشت افغان‌ها در پاکستان را طی سال گذشته ثبت کرده است، طوری که در ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۶هزار مهاجر فاقد اسناد و بیش از ۴۳۰۰ پناهنده و دارنده کارت POR در پاکستان بازداشت شدند.

حکومت وقت پاکستان در اکتوبر سال گذشته مرحله اول "طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی" را اجرایی کرد و برای مهاجرین فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا اکنون حدود ۵۴۷هزار افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند که بیشتر این بازگشت در ماه نومبر گذشته اتفاق افتاد.

این کمیشنری در این مدت به ۸۳هزار نفر از جمله ۴۷هزار و ۶۰۰ دارنده کارت POR کمک کرده است که از این تعداد ۲۸هزار نفر از طریق برنامه بازگشت داوطلبانه ملل متحد تحت پوشش قرار گرفته اند.

اکنون حکومت جدید پاکستان در نظر دارد که مرحله دوم "طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی" را عملی کند که این طرح دارندگان کارت شهروندی افغانستان(ACC) را در بر می‌گیرد.

مقامات طالبان دو روز پیش چهارم اپریل (۱۶ حمل) از پاکستان خواستند تا در مورد بازگرداندن مهاجران افغان فاقد اسناد قانونی یکجانبه تصمیم نگیرد و آنان نباید مورد "آزار و اذیت" قرار بگیرند.

اما در پاسخ به این خواست طالبان، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه گفت که اسلام‌آباد در قبال مهاجرین غیرقانونی به شمول شهروندان افغانستان هیچ پالیسی مشخصی ندارد.

او گفت: "موضع پاکستان این بوده است که افرادی که به طور غیرقانونی در پاکستان هستند، باید به کشور خود بازگردند و این شامل افرادی از افغانستان نیز می‌شود. ما همچنان دیده‌ ایم که در چند ماه گذشته، تعداد زیادی از افغان‌ها داوطلبانه به کشور خود رفته‌ا ند در حالی که تعداد محدودی از افراد اخراج شده‌ اند".

به گفتۀ بلوچ، در رابطه به مرحله دوم "طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی" اقدامات متعددی در دست بررسی و بحث است.

بر اساس گزارش‌ها دستور اجرای این مرحله صادر شده و قرار است که پس از عید فطر در دهم اپریل عملی شود.

گروه

XS
SM
MD
LG