لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان پیشین افغان مقیم پاکستان: به همکاری عاجل جامعه جهانی نیازمندیم


آرشیف
آرشیف

در آستانۀ مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان، "شورای نظامیان مخلوع افغانستان" مقیم پاکستان در نامۀ سرگشاده، خواهان همکاری جدی و عاجل جامعه جهانی در راس ایالات متحده و سازمان ملل متحد، شده است.

این شورا گفته است که بعد از سقوط نظام جمهوریت و روی کار آمدن حاکمیت دوبارۀ طالبان، تعدادی از منسوبین نظامی پیشین که با خانواده‌های شان در خطر بودند، موفق شدند به پاکستان و سایر کشورهای همسایه فرار کنند، اما برخی دیگر آنان که در افغانستان ماندند، توسط افراد و نهادهای استخباراتی طالبان به گونۀ آشکار و پنهان، کشته شده یا در زندان طالبان تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته اند.

اعضای این شورا گفته اند که در حدود دو و نیم سال مهاجرت در پاکستان، به دلیل فشارهای اقتصادی و روحی نه تنها دچار مشکلات صحی شده اند، بلکه حتا نتوانسته اند که ویزه‌های خود و خانواده‌هایشان را پس از انقضا تمدید کنند.

آنان در این نامه گلایه کرده اند که سازمان‌های بین‌المللی، کشورهایی که خود را دوست و متحد افغانستان می‌خواندند و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، در زمینه طی مراحل درخواست پناهندگی، معرفی به سفارت‌های کشورهای مهاجرپذیر و نیز صدور اسناد قانونی اقامت پاکستان، از نظامیان پیشین که به شدت آسیب‌پذیر اند، حمایت نکرده اند.

به گفتۀ این نظامیان پیشین افغان، با توجه به تصمیم قاطعانه حکومت پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی، آنان به دلیل نداشتن ویزه و اسناد قانونی با خطر جدی اخراج از پاکستان قرار گرفته اند.

در نامه آمده است: "ما منسوبین نظامی حکومت مخلوع افغانستان بدین‌وسیله یک بار دیگر بالای سازمان های بین‌المللی، داعیان حقوق بشر و کشورهایی که خود را دوستان ما می‌دانند، صدا می‌کنیم که در بدترین شرایط زندگی قرار گرفته ایم و به همکاری عاجل و جدی شما نیاز داریم".

اعضای شورای نظامیان مخلوع افغانستان هشدار داده اند که اگر به درخواست آنان توجه نشود، اخراج منسوبین امنیتی پیشین افغانستان، با توجه به اوضاع سیاسی افغانستان منجر به فاجعه بزرگ انسانی خواهد شد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به گفتۀ مقام‌های پاکستانی، حدود ۶۰۰هزار تا ۸۰۰هزار شهروند دیگر افغانستان در پاکستان مسکن گزین شده اند که پاسپورت و ویزهٔ اقامت شماری از آنان منقضی شده و در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

عفو بین‌الملل نیز گفته است که اخراج دسته جمعی مهاجران افغان از پاکستان، زنان و دختران، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، زنان معترض، اقلیت‌های مذهبی، هنرمندان و مقامات حکومتی پیشین را که از ترس طالبان فرار کرده اند، متاثر می‌کند.

این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که قرار است مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان آغاز شود. هرچند تاریخ دقیق این روند هنوز اعلام نشده است، اما روزنامۀ دان از قول یک مقام پاکستانی نگاشته است که ممکن در اوایل یا اواسط تابستان، پس از منظوری حکومت فدرال پاکستان، آغاز شود.

پاکستان از سپتمبر سال گذشته تا فبروری امسال، حدود ۵۲۸هزار مهاجر افغان را بدون توجه به درخواست‌های مکرر ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری از ان کشور اخراج کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG