لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: تهدید ایران در برابر اسراییل 'واقعی' است


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید

قصر سفید روز جعه ۱۲ اپریل (۲۴ حمل) گفت که تهدید انتقام‌جویانه ایران بر ضد اسراییل پس از حملات هوایی در سوریه که سبب کشته شدن دو جنرال ایرانی شد، هنوز هم ''واقعی'' تلقی می‌شود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به ژورنالستان گفت: ''ما هنوز هم تهدید بالقوه ایران را واقعی و قابل اجرا می دانیم.''

کربی از تایید گزارش هایی اجتناب کرد که نشان می دهد مقامات ایالات متحده حمله ایران را "قریب الوقوع" می دانند. علاوه بر آن، او از اظهار نظر در مورد اینکه آیا ایالات متحده در سرنگونی میزایل‌های ایران که ممکن به سمت اسراییل پرتاب شود، کمک خواهد یا خیر، خودداری کرد.

اما کربی گفت: ''فقط می‌خواهم بگویم که ما این وضیعت را از بسیار بسیار نزدیک زیر نظر داریم.'' او همچنین افزود که واشنگتن اطمینان حاصل خواهد کرد که اسراییلی‌ها هر آنچه در اختیار خواهند داشت که برای دفاع از خود به آن نیاز دارند.

سخنگوی شواری امنیت قصر سفید همچنین گفت که ایالات متحده وضعیت هزاران نیروهای خود در منطقه را نیز زیر نظر دارد تا مطمین شود که ''ما به گونه مناسب آماده شده ایم.''

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه هشدار داد که ایران ''تهدید می‌کند که حملات قابل توجهی را بر اسراییل انجام می‌دهد.'' بایدن همچنین به "حمایت آهنین" از اسراییل، متحد منطقه‌ای واشنگتن، در عملیات نظامی در نوار غزه تعهد کرد.

در همین حال،‌ یواف گلانت،‌ وزیر دفاع اسراییل، روز جمعه پس از ملاقات با مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت که اسراییل و ایالات متحده در مقابله با تهدید ایران ''شانه به شانه'' عمل خواهند کرد.

گلانت خطاب به مقامات ایران و متحدین آن گفت: ''دشمنان ما فکر می‌کنند که آنان می‌توانند اسراییل را از ایالات متحده جدا کنند، اما برعکس، آنان ما را یکجا می‌سازند و روابط ما را تقویت می‌کنند."

تنش میان ایران و اسراییل پس از آن اوج گرفت که قنسولگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه، به تاریخ اول اپریل هدف حملهٔ هوایی قرار گرفت که به گفتهٔ مقام‌های ایرانی، نظامیان اسراییلی آن را انجام دادند. در این حمله هفت نفر از نیروهای سپاه پاسداران ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس و معاونش، کشته شدند.

مقامات ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر آن کشور، هشدار داده که از اسراییل انتقام گرفته خواهد شد. در همین حال، گروه مسلح حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، گفته است که حمله بر قونسلگری ایران "نقطۀ عطف" بوده و به گفتۀ این گروه، اسراییل به خاطر انجام این حمله مجازات خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG