لینک های دسترسی

Breaking News

چین از امریکا خواست تا در شرق میانه 'نقش سازنده' بازی کند


مایو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین
مایو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه ۱۲ اپریل (۲۴ حمل)‌ از ایالات متحده خواست تا در شرق میانه ''نقش سازنده'' بازی کند.

این اظهارات مایو نینگ پس از آن بیان شد که وانگ یی، وزیر خارجه چین، با انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از طریق تیلفون با هم صحبت کردند.

در همین حال، وزارت خارجه امریکا گفت که بلینکن با استفاده از این تماس تیلفونی با همتای چینی خود از بیجینگ خواست تا با استفاده از نفوذ خود، ایران را از حمله بر اسراییل منصرف کند.

نگرانی‌ها در مورد اقدام انتقام‌جویانه تهران پس از آن افزایش یافت که قنسولگری ایران مستقر در دمشق، پایتخت سوریه، هدف حمله هوایی قرارگرفت.

حکومت چین ضمن تایید تماس تیلفونی میان دپلومات‌های ارشد بیجینگ و واشنگتن،‌ گفت که وانگ یی به نمایندگی از حکومت آن کشور، حمله بر قنسولگری ایران در سوریه را به شدت محکوم کرد. این دپلومات چین همچنین به حق ''مصوون از تعرض'' امنیت نهادهای دپلوماتیک و ضرورت احترام به حاکمیت ایران و سوریه تاکید کرد.

مایو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، همچنین افزود که کشورش به انجام ''نقش سازنده'' برای حل مشکلات شرق میانه ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند تا وضعیت پرتنش، کاهش یابد.

خانم نینگ همچنین گفت که ''جناح ایالات متحده به صورت اخص باید نقش سازنده ایفا کند.''

تنش میان ایران و اسراییل پس از آن اوج گرفت که قنسولگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه، به تاریخ اول اپریل هدف حملهٔ هوایی قرار گرفت که به گفتهٔ مقام‌های ایرانی، نظامیان اسراییلی آن را انجام دادند. در این حمله هفت نفر از نیروهای سپاه پاسداران ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس و معاونش، کشته شدند.

مقامات ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر آن کشور، هشدار داده که از اسراییل انتقام گرفته خواهد شد. در همین حال، گروه مسلح حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، گفته است که حمله بر قونسلگری ایران "نقطۀ عطف" بوده و به گفتۀ این گروه، اسراییل به خاطر انجام این حمله مجازات خواهد شد.

پیش از این، ایالات متحده بارها از چین خواسته است تا اقدامات بیشتری برای رسیدگی به این بحران در شرق میانه انجام بدهد، از جمله اعمال فشار بر ایران که از حماس حمایت می کند.

در پاسخ، بیجینگ، از برخورد ''جانبدارانه'' ایالات متحده در حمایت از اسراییل انتقاد کرده است.

به گفته‌ سخنگوی چین، تشدید تنش کنونی تازه‌ترین پیامد درگیری جاری در نوار غزه است که مستلزم راه حل فوری می‌باشد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه هشدار داد که ایران ''تهدید می‌کند که حملات قابل توجهی را بر اسراییل انجام می‌دهد.'' بایدن همچنین به "حمایت آهنین" از اسراییل، متحد منطقه‌ای واشنگتن، در عملیات نظامی در نوار غزه تعهد کرد.

تا حالا مشخص نشده است که آیا وانگ و بلینکن در مورد سایر مسایل نیز صحبت کرده اند یا صحبت تیلفونی آنان فقط بر ایران و شرق میانه متمرکز بود.

با اینحال، مایو نینگ گفت:‌ ''باور دارم که وزیران خارجه دو کشور در مورد سایر مسایل مورد علاقه تبادل نظر کردند، اما من معلومات مشخص در مورد ندارم."

گروه

XS
SM
MD
LG