لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: مذاکرات در مورد آتش بس در غزه، وارد مرحلهٔ حساس شده است


بیجا شدگان فلسطینی در غزه
بیجا شدگان فلسطینی در غزه

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، صدر اعظم و وزیر امور خارجهٔ قطر، روز چهارشنبه ۱۷ اپریل (۲۹ حمل) گفت که مذاکرات در مورد آتش بس در غزه و آزادی گروگان‌ها از بند حماس به "مرحله حساس" رسیده است.

آل ثانی، آنچه را پالیسی "مجازات جمعی" فلسطینیان توسط اسراییل در جنگ علیه گروه حماس خواند و نیز تشدید خشونت در کرانه غربی رود اردن را تقبیح کرد. او گفت که تلاش نهایی به خرج داده می‌شود تا موانع از سر راه برداشته شود، اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

مذاکرات درمورد انفاذ آتش بس در غزه به میانجیگری قطر و مصر در حالی ادامه دارد که بحران بشری در غزه، فلسطینی‌ها را در حالیکه با کمبود جدی مواد غذایی، دوا و خدمات صحی در شفاخانه ها مواجه اند، متاثر ساخته است.

از سوی دیگر، اداره مهاجرین فلسطینی سازمان ملل متحد، روز سه شنبه ۱۶ اپریل (۲۸ حمل) با نشر گزارشی گفت که برخی از کارمندان این اداره و سایر مردم که در غزه توسط نیروهای اسراییلی بازداشت شده اند، با سورفتار به شمول لت و کوب و اجبار برای درآوردن لباس و پوشش، مواجه شدند.

این اداره می‌گوید که کارمندان آن در برخی از قضایا، حین انجام وظیفه، بازداشت شدند و با اشکال مختلف بدرفتاری مواجه شده و با آنان به گونه‌ای رفتار می‌شد که با زندانیان صورت می‌گیرد.

اردوی اسراییل می‌گوید که نظامیان این کشور طبق قوانین اسراییل و قوانین بین المللی عمل می‌کنند و آنهایی که بازداشت می‌شوند، دسترسی به غذا، آب، لباس و خدمات صحی را دارند. اردوی اسراییل و اداره خدمات محابس اسراییل، به تقاضا برای ارایه واکنش به ادعاهای این گزارش، پاسخی ندادند.

جامعه محبوسین فلسطینی میگوید که اسراییل، به آنها معلوماتی را در مورد تعداد کسانی که از غزه در طول شش ماه گذشته، بازداشت شده اند و همچنان در مورد محلی که زندانی هستند، ارایه نکرده است.

اداره مهاجرین فلسطینی ملل متحد، برای تهیه این گزارش، معلومات ۱۵۰۶ محبوس رها شده از زندان در غزه را که شامل بیش از چهل کودک و بیش از هشتاد زن می‌شد، ثبت کرد.

طبق این گزارش، این محبوسین که به تاریخ چهارم ماه اپریل رها شدند، متحمل "توهین و تحقیر" شده و با آنها سورفتار هایی مانند "ادرار کردن بر آنان و یا استفاده از موسیقی و صدای بلند، ندادن غذا و آب، یا حق خواب و استفاده از تشناب، ندادن اجازه به خواندن نماز، استفاده از دستبند ها برای مدت طویل که باعث زخم شدن و عفونی شدن جراحات شده بود" صورت گرفته بود.

حملات اسراییل بر غزه، پس از آن آغاز شد که جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل یورش بردند.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که جنگجویان حماس در جریان حملۀ هفتم اکتوبر بر اسراییل کم از کم ۱۱۷۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که از این میان ده‌ها تن آنان در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نومبر از بند رها شدند و ۱۲۹ نفر آنان هنوز در بند حماس اند. به گفتۀ مقام‌های اسراییلی۳۴ گروگان در جریان شش ماه گذشته جان باخته و یا کشته شده اند.

مقام‌های وزارت صحت غزه که از سوی حماس کنترول می‌شود، از کشته شدن کم از کم نزدیک به ۳۴هزار فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، در حملات هوایی و زمینی نظامیان اسراییلی در جریان شش ماه گذشته خبر داده اند.

بحران بشری ناشی از این جنگ، یکی از بزرگترین آزمونهای فرا راه بنیاد های امداد رسان است که می‌کوشند امداد بشری را به غزه انتقال دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG