لینک های دسترسی

Breaking News

اداره خودگردان فلسطین از ویتوی امریکا برای عضویت در سازمان ملل متحد انتقاد کرد


اداره خودگردان فلسطین روز پنجشنبه ۱۸ اپریل (۳۰ حمل) از ایالات متحده به دلیلی انتقاد کرد که امریکا درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد را ویتو کرد.

محمود عباس،‌ رییس اداره خودگردان فلسطین استفاده امریکا از حق ویتو در شورای امنیت این سازمان را "تجاوز" خواند که به گفته او،‌ شرق میانه را به سمت "پرتگاه" سوق می دهد.

دفتر محمود عباس با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پالیسی‌ ایالات متحد در قبال فلسطین ''نشان دهنده یک تجاوز آشکار از قوانین بین المللی و ترغیب برای پیگیری جنگ نسل کشی علیه مردم ما است... که منطقه را بیش از پیش به لبه پرتگاه سوق می دهد.''

بر اساس این اعلامیه، استفاده از حق ویتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تناقضات پالیسی‌های امریکا را بر ملا می‌کند که ادعای حمایت از راه حل دو کشور برای حل منازعه اسراییل و فلسطین می‌کند. اما در عین حال، [ایالات متحده] از تطبیق این راه حل جلوگیری می کند.

مقامات فلسطینی که در رام‌الله واقع در کرانه غربی مستقر اند، گفته اند که ''جهان در عقب ارزش‌های حقیقت، عدالت، آزادی و صلح که از آرمان فلسطین نمایندگی می‌کند، متحد شده است."

الجزایر پیش‌نویس مسوده عضویت کامل اداره خودگران فلسطین را ارایه کرده تا این منطقه عضویت کامل سازمان ملل متحد را به دست آورد. این مسوده با ۱۲ رای موافق، دو رای ممتنع و یک رای مخالف مواجه شد.

ایالات متحده به تاریخ سوم در ملل متحد با پیشنهاد عضویت کامل به فلسطین مخالفت کرد، اما گفت که واشنگتن از ایجاد دولت فلسطینی از طریق مذاکرات با اسراییل حمایت می‌کند.

تقاضا برای به دست آوردن عضویت ملل متحد، باید نخست توسط شورای امنیت پیشنهاد شود و سپس، دو سوم اکثریت مجمع عمومی از آن حمایت کند.

فلسطینی‌ها که از سال ۲۰۱۲ به اینسو در شورای امنیت عضویت ناظر دارند، از سال‌ها به اینسو تلاش کرده اند عضویت کامل این شورا را کسب کنند، موقفی که می‌تواند در کسب رسمیت برای یک کشور مستقل فلسطینی کمک کند.

هر کشوری که خواهان عضویت کامل شورای امنیت ملل متحد باشد، باید نخست از همه منظوری این شورا را کسب کند و سپس حمایت مجمع عمومی ملل متحد را به دست بیاورد.

فلسطینی‌ها در سال ۲۰۱۱ برای عضویت کامل پیشنهاد دادند و در جریان تهاجم نظامی اسراییل بر غزه، یک بار دیگر خواهان احیای آن پیشنهاد شده اند و این امر سبب شد تا شورای امنیت روند مرور رسمی این پیشنهاد را آغاز کند.

گروه

XS
SM
MD
LG