لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در مورد کمک به اوکراین و اسراییل رای‌گیری می‌کند


مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده
مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده

مایک جانسن،‌ رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۵ اپریل (۲۷ حمل)‌ گفت که پس از ماه‌ها تاخیر،‌ این مجلس که در کنترول جمهوریخواهان است، به طرح‌های جداگانه بسته‌های کمکی برای اوکراین و اسراییل رای‌گیری خواهد کرد.

پیش از این،‌ مجلس سنای کانگرس ایالات در ماه فبروری سال روان میلادی بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری را تصویب کرد که شامل کمک‌های نظامی به اوکراین برای جنگ بر ضد روسیه و حمایت از اسراییل و تایوان می‌شد.

با وجود تقاضای‌های مکرر ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، و سایر متحدین امریکا،‌ پیش از این جانسن که اکثریت جمهوریخواه را در مجلس نمایندگان رهبری می‌کند،‌ اجازه رای‌گیری در مورد این بسته کمکی‌ را نداد.

پس آنکه مجلس نمایندگان امریکا از رای‌گیری در مورد بسته کمکی برای اوکراین خودداری کرد، کیف برای نخستین بار پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین با کمبود مهمات مواجه شد و روسیه با تجدید قوا، قادر به تصرف برخی اراضی از نزد نیروهای اوکراینی شد.

جانسن شام دوشنبه به خبرنگاران گفت که مجلس نمایندگان به بسته کمکی برای متحدین امریکا به گونه‌ای که از سوی مجلس سنا تصویب شده است، رای نخواهد داد، بلکه در چهار بخش مختلف به بسته‌‌‌های کمکی رای خواهد داد.

او گفت که این رای‌گیری ممکن شام جمعه صورت بگیرد، اما اعضای این مجلس اجازه خواهند داشت تا تعدیلاتی را پیشنهاد کنند، اقدامی که احتمالا روند تصویب این طرح‌ها را طولانی کند.

جانسن پیش از این با رای گیری مستقل در مورد کمک به اوکراین مخالفت کرده بود و نخست از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواست تا به مشکل مهاجرت‌های غیر قانونی مرزی امریکا رسیدگی کند.

این تصمیم ناگهانی در حالی اتخاذ می‌شود که ایران روز شنبه در یک اقدام بی سابقه توسط طیاره‌های بی سرنشین و میزایل‌‌های بالستیک و کروز بر اسراییل حمله کرد. تهران گفته است که این حمله در پاسخ به حمله بر قنسولگری آن کشور در سوریه انجام شده و اسراییل را مسوول آن دانسته است.

جانسن روز دوشنبه گفت:‌ "رویدادهای سریعی در سراسر جهان وجود دارد که همه ما آنرا با دقت نظارت کرده و می دانیم که جهان ما را می‌بیند که چگونه واکنش نشان می‌دهیم.''

پیش از این، کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، اوایل صبح دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که اداره جو بایدن، رییس جمهور امریکا،‌ هرگونه طرحی را رد خواهد که تنها حاوی کمک به اسراییل باشد.

اوکراین در ماه‌های اخیر به دلیل تاخیر کمک‌های ایالات متحده، در جنگ بر ضد تهاجم نظامی روسیه زیر فشار قرار گرفته است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در ماه دسمبر سال گذشته هنگام سفرش به شهر واشنگتن دی‌سی خواهان کمک‌های دوامدارنظامی ایالات متحده شد تا در مقابل تهاجم نظامی روسیه مبارزه کند.

زیلینسکی در آن زمان هشدار داد که عدم حمایت از کشورش برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه "رویاهای" کرملین را برای شکست دموکراسی در اروپا به واقعیت تبدیل می‌کند. او گفت که اوکراین نه تنها برای موجودیت خود، بلکه برای دفاع از آزادی‌ها در سراسر اروپا مبارزه می‌کند.

اوکراین به حمایت میلیارد‌ها دالر تسلیحات کشور‌های غربی در بیش از یک سال گذشته عملیات ضد حمله را بر ضد نیروهای روسیه راه اندازی کرده، اما این عملیات موجب تغییرات اندک در خطوط مقدم جبهه شده و در عین حال، حملات روسیه در خط مقدم جبهه تشدید یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG