لینک های دسترسی

Breaking News

آسترالیا مسابقات کرکت با افغانستان را به دلیل محدودیت طالبان بر حقوق زنان لغو کرد


تیم های ملی کرکت افغانستان و آسترالیا آخرین بار سال گذشته در جام جهانی ۵۰ آوره در هند مصاف هم رفتند که بازی با تفاوت سه ویکت به نفع آسترالیا پایان یافت.
تیم های ملی کرکت افغانستان و آسترالیا آخرین بار سال گذشته در جام جهانی ۵۰ آوره در هند مصاف هم رفتند که بازی با تفاوت سه ویکت به نفع آسترالیا پایان یافت.

آسترالیا روز سه شنبه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت) اعلام کرد که به دلیل بدتر شدن وضعیت حقوق زنان زیر حاکمیت طالبان، سلسهٔ بازی‌های ۲۰ اوورهٔ کرکت با افغانستان را لغو کرد.

بورد کرکت آسترالیا گفت که به آن‌ها توصیه شده است که "شرایط زنان و دختران در افغانستان رو به وخامت است" و به همین دلیل سلسلهٔ سه رقابت ۲۰ اووره میان دو طرف را که قرار بود در یک کشور سومی در ماه اگست برگزار شود، فسخ کرد.

کرکت در سال های اخیر در افغانستان محبوبیت یافته و تیم ملی این کشور توانسته است که بزرگ ترین تیم های جهان را شکست دهد.

اما تحت حکومت طالبان، زنان از اشتراک در ورزش منع شده اند.

بورد کرکت آسترالیا گفته است که کانبیرا "به حمایت و تعهد قوی به مشارکت زنان و دختران در کرکت در سراسر جهان ادامه می دهد."

از ۲۰۲۱ به اینسو، این سومین بار است که آسترالیا خارج از مسابقات جام جهانی، از بازی با افغانستان خودداری می‌کند.

آسترالیا یک مسابقه تست برنامه‌ریزی شده خود در برابر افغانستان را در سال ۲۰۲۱، تنها چند ماه پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان، لغو کرد.

مقامات آسترالیایی در آن زمان گفتند: "اگر گزارش های اخیر رسانه ها مبنی بر عدم حمایت از کرکت زنان در افغانستان صحت داشته باشد، بورد کرکت آسترالیا چاره‌ای جز لغو میزبانی افغانستان را نخواهد داشت."

در سال ۲۰۲۳، آسترالیا از سلسلهٔ سه بازی یک روزه با افغانستان در امارات متحدهٔ عربی خارج شد. بورد کرکت افغانستان در کابل این تصمیم را "تاسف بار" خواند.

راشد خان، بازیکن معروف کرکت افغانستان، لیگ بیگ بش آسترالیا را تهدید به تحریم کرده است.

پیش از تسلط دوبارهٔ طالبان، کرکت بورد افغانستان در ترویج کرکت زنان پیشرفت کندی داشت و در سال ۲۰۲۰ با تعدادی از بازیکنان زن نیمه حرفه‌ای قرارداد امضا کرد.

بسیاری از این بازیکنان اکنون به آسترالیا مهاجرت کرده اند.

طالبان در اگست ۲۰۲۱ کنترول افغانستان را بار دیگر به دست گرفتند و ادارهٔ موقت را که به گفته آنها، بر اساس شریعت اسلامی حکومت می‌کند، روی کار آوردند.

در حکومت طالبان دختران از رفتن به مکاتب متوسطه و پوهنتون ها منع شده اند.

در نومبر ۲۰۲۲، زنان از رفتن به پارک ها و دیگر مکان های تفریحی، کلب های ورزشی و حمام های عمومی نیز منع شدند.

زنان همچنان از سفر کردن بدون محرم مرد منع شده اند و به آنها گفته شده است که در بیرون از منزل حجاب بپوشند.

تیم های ملی کرکت افغانستان و آسترالیا آخرین بار سال گذشته در جام جهانی ۵۰ آوره در هند به مصاف هم رفتند که بازی با تفاوت سه ویکت به نفع آسترالیا پایان یافت.

گروه

XS
SM
MD
LG