لینک های دسترسی

Breaking News

سفر رهبر حماس به قاهره به خاطر بحث در مورد آتش بس با اسراییل


اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس،
اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس،

اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس، روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) به خاطر انجام مذاکرات در مورد برقراری آتش بس در باریکه غزه، وارد قاهره شد.

سفر رهبر حماس به قاهره، ظاهراً نمایانگر پیشرفت در مذاکرات برای برقراری آتش بس و تبادله گروگان های اسراییلی با زندانیان فلسطینی تلقی می‌شود.

هنیه که در قطر زندگی می‌کند، تنها زمانی وارد روند دپلوماسی عامه می‌شود که احتمال پیشرفت و دستآوردی رونما شود.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفت که نمایندگان طرف های ذیدخل اکنون در این مورد بحث دارند که کدام گروگان‌های اسراییلی که در بند حماس اند، رها شوند و در مقابل، اسراییل کدام زندانیان فلسطینی را آزاد کند.

مقام‌های اسراییلی می‌گویند که ۱۲۹ گروگان هنوز هم در بند حماس اند. اسراییل نگران است که احتمالاً حدود ۲۰ گروگان در اسارت حماس جان باخته باشند.

یک مقام فلسطینی گفت که حماس خواستار برقراری آتش بس موقت به خاطر رساندن کمک‌های بشردوستانه نبوده، بلکه توقف کامل حملات اسراییل بر غزه را می‌خواهد.

اما یک مقام ارشد اسراییلی گفته که جنگ در غزه تنها پس از رهایی تمام گروگان‌های اسراییلی و نابودی حماس، پایان خواهد یافت.

اسماعیل هنیه، در اوایل ماه نومبر نیز قبل از اعلام اولین آتش بس میان حماس و اسراییل، به مصر سفر کرده بود. در جریان آتش‌بس هفت روزه که با میانجی‌گری قطر نافذ و به تاریخ اول دسمبر منقضی شد، حدود ۱۱۰ گروگان از جمع ۲۴۰ گروگانی که در چنگ حماس بودند، رها شدند. اسراییل نیز بیش از ۲۴۰ زندانی فلسطینی به شمول زنان و کودکان را از زندان‌های آن کشور رها کرد.

خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام به نقل از یک منبع گزارش داده است که در این مذاکرات نیز در مورد رهایی گروگان‌ها صحبت می‌شود. این منبع نوعیت مذاکرات را جدی خوانده که به گفتۀ وی ممکن به یک دستاورد در روزهای آینده منتهی شود.

ویتوی آتش‌بس در شورای امنیت ملل متحد

اسراییل با فشارهای فزایندۀ بین‌المللی، حتا از سوی متحدانش چون ایالات متحده، مواجه است تا حملات را بر غزه کاهش دهد، جلو تلفات غیرنظامیان فلسطینی را بگیرد و حملات هدفمند را فقط برای این بین بردن عمال حماس انجام دهد.

با اینحال، ایالات متحده تا کنون دو بار در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق ویتوی خود استفاده کرده و جلو تصویب قطعنامه برای استقرار آتش‌بس میان حماس و اسراییل را گرفته است.

اکنون کشورهای عربی که مسوده قطعنامه سومی را تهیه کرده اند، تلاش دارند تا توافق امریکا برای تصویب این قطعنامه، و یا حد اقل ویتو نکردن آنرا، به دست بیاورند. انتظار می‌رود که شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر در مورد این قطعنامه رای‌گیری کند.

پس از آنکه آتش‌بس میان حماس و اسراییل به تاریخ اول دسمبر پایان یافت، جنگ با شدت بیشتر میان دو طرف آغاز شد و در حالیکه این جنگ، قبل از انفاذ آتش بس، در شمال غزه متمرکز بود، حال به سرتاسر این باریکه، گسترش یافته است.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر در جریان حمله بر اسراییل ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

در واکنش به این حمله، نظامیان اسراییلی غزه را که حماس بر آن کنترول دارد هدف حملات شدید زمینی و هوایی قرار دادند که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های فلسطینی، تا اکنون حدود ۲۰ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG