لینک های دسترسی

Breaking News

سیستم مراقبت‌های صحی سودان در آستانه سقوط کامل است


جنگ داخلی سودان که یک سال پیش آغاز شد خسارات قابل توجهی به تأسیسات صحی این کشور وارد کرده است وبسیاری از مؤسسات طبی فعالیت های خود را متوقف کرده اند.

محمد هفت ساله که در دو سالگی علایم بزرگ شدن طحال و کم خونی شدید را داشت، در شفاخانه ای در خرطوم، پایتخت سودان تحت درمان قرار گرفت.

پس از شروع درگیری مسلحانه درسودان که منجر به تخریب شفاخانه شد و خانواده محمد را مجبور کرد تا بیش از یک هزار کیلومتر دورتر به بندر سودان، شهری که در حال حاضر به دلیل امنیت نسبی و شرایط طبی بهتر معروف است، سفر کنند. اما آنها نتوانستند سرپناهی در شهر پیدا کنند و توان پرداخت کرایه خانه راهم نداشتند . بناً بروی سرک ماندند.

بشیر صالح باشنده خرطوم می گوید:"جنگ ما را مجبور کرده است که زادگاه خود را ترک کرده و آواره شویم. حدود ۲۰ روز پیش برای تداوی پسرم به بندر سودان رسیدیم. او هر شش ماه یکبار نیاز به تزریق خون و درمان دارد."

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، ۷۰ تا ۸۰ درصد از امکانات صحی سودان از کار افتاده و حدود ۱۵ میلیون نفر به کمک فوری صحی نیاز دارند.

علاوه بر این، درگیری‌ها باعث شده است که تعداد زیادی از مردم از مناطق جنگی فرار کنند. ساحه بحیره سرخ، جایی که بندر سودان در آن قرار دارد، صدها هزار آواره را پذیرفته است.

این هجوم مردم سیستم مراقبت های صحی محلی را بیشتر تحت فشار قرار داده است. احلام عبد الرسول، وزیر صحت سودان می گوید:"حدود ۸۰ درصد از موسسات طبی کشور خدمات خود را متوقف کرده اند. ما با افزایش شدید تقاضا برای خدمات طبی مواجه استیم و از نظر ذخایر دوایی و توانایی های تکنالوؤی با آزمون بزرگی روبرو استیم."

حتی برای کسانی که چانس دریافت مشوره طبی را دارند، کمبود دوا مشکل برانگیز بوده است. بکری النورادم، باشنده خرطوم می گوید:"کمبود دوا یک مسئله جدی است. ما نمی توانیم هیچ دوایی بخریم. دوا های رایج شکر و فشار خون بالا در دسترس نیست مگر اینکه راهی برای سفارش آنها از خارج داشته باشید."

بر اساس آخرین گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، تاکنون ۱۴۷۹۰ نفر از اثر جنگ که به تاریخ ۱۵ اپریل سال گذشته در این کشور بین نیروهای حکومتی سودان و شبه نظامیان موسوم به قوای حمایت سریع آغاز شد، کشته شده اند وحدود هشت میلیون و دوصد هزارنفر دیگر آواره شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG