لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بایدن به ایران: به اسراییل حمله نکنید، موفق نخواهید شد


جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۱۲ اپریل (۲۴ حمل) گفت انتظار دارد که ایران در کوتاه‌مدت به تلافی حمله بر قونسلگری این کشور در سوریه به اسراییل حمله کند، اما به حکومت ایران هشدار داد که حمله نکند.

بایدن در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره زمان و مکان حمله احتمالی ایران به منافع اسراییل گفت: "نمی‌خواهم اطلاعات محرمانه را فاش کنم، ولی این حمله دیر یا زود انجام خواهد شد."

در اثر حمله اول اپریل بر قنسولگری ایران در دمشق هفت عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شمول محمد رضا زاهدی و محمدهادی حاجی رحیمی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کشته شدند. تهران، متحد عمده دمشق، تعهد کرده که از حمله هوایی بر قنسولگری ایران در سوریه انتقام خواهد گرفت.

اسراییل تا اکنون تایید نکرده است که حمله بر قونسلگری ایران در دمشق را نظامیان اسراییلی انجام داده است.

بایدن در پاسخ به این سوال که پیام او به ایران در مورد حمله به اسراییل چیست، گفت: "این کار را نکنید، ایالات متحده متعهد به دفاع از اسراییل است و شما موفقیتی به دست نخواهید آورد."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، نیز با "واقعی و موثق" خواندن خطر حمله قریب الوقوع ایران به اسراییل، بر تعهد ایالات متحده برای دفاع از اسراییل و نیز محافظت از شهروندان و منافع امریکا تاکید کرد.

کربی گفت: "ما مطمئناً به تهدیدهای علنی مقامات ایران در مورد حمله به اسراییل توجه داریم و آنها را تهدیدی بسیار موثق از سوی ایران می‌دانیم. ما با همتایان اسراییلی خود ارتباط مداوم داریم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها می‌توانند در برابر این نوع حملات از خود دفاع کنند."

در همین حال وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز جمعه با ایمن صفدی، معاون صدراعظم و وزیر خارجهٔ اردن، در مورد نیاز فوری به اجتناب از تشدید بیشتر تنش‌ها توسط ایران و همچنان تلاش‌های دپلوماتیک برای دستیابی به پایان درگیری در غزه که صلح و امنیت پایدار را برای اسراییل و فلسطینی‌ها فراهم می‌کند، گفتگو کرد.

مقامات ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر آن کشور، هشدار داده که از اسراییل انتقام گرفته خواهد شد. در همین حال، گروه مسلح حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، گفته است که حمله بر قونسلگری ایران "نقطۀ عطف" بوده و به گفتۀ این گروه، اسراییل به خاطر انجام این حمله مجازات خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG